لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

تصویب ساخت صدها واحد مسکونی جدید در یهودی‌نشین‌های شرق بیت‌المقدس


نمایی از شهرک یهودی‌نشین «هر خوما» در نزدیکی بیت‌المقدس (اورشلیم)
نمایی از شهرک یهودی‌نشین «هر خوما» در نزدیکی بیت‌المقدس (اورشلیم)
در رهگذر تداوم اعتراض‌های گسترده شهروندان اسرائیلی نسبت به گرانی مسکن، دولت راستگرای این کشور، اقدام به تصویب ساخت یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) کرده است تا به ادعای خود، موجب کاهش قیمت مسکن شود.

الی ییشای، وزیر کشور اسرائیل، تصویب کرده است که خانه‌های جدید در شهرک «هر شلومو»، در آن سوی خط مرزی سال ۱۹۶۷، در شرق بیت‌المقدس، ساخته شود.

رسانه‌های اسرائیلی پنجشنبه با اعلام این خبر گفتند که الی ییشای همچنین در نظر دارد که دو طرح خانه‌سازی دیگر را در شهرک‌های یهودی‌نشین شرق بیت‌المقدس نهایی کند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، وزیر کشور مذهبی و راستگرای کشور، با ساخت و ساز ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرک بزرگ «پیسگات زئو»، و نیز دو هزار آپارتمان دیگر در «گیوعات هاماتوس» در بیت‌المقدس موافقت اصولی دارد.

احداث روی همرفته چهار هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی جدید در این سه شهرک بزرگ یهودی‌نشین در شرق بیت‌المقدس در حالی است که وزیر کشور اسرائیل هفته گذشته نیز با برپایی ۹۳۰ آپارتمان در منطقه «هر خوما» در شرق بیت‌المقدس موافقت کرده بود.

«هرشلومو» (کوه سلیمان)، «پیسگات زئو» (قله گرگ)، «گیوعات هاماتوس» (تپه هواپیما) و «هر خوما» (کوه دیوار باستانی) همگی محله‌های بزرگ یهودی‌نشینی هستند که در سال‌های اخیر در آن سوی خط مرزی سال ۱۹۶۷ بر پا شده‌اند.

الی ییشای گفته است که این ساخت و سازهای جدید اقداماتی در راستای پاسخگویی به اعتراض‌های جوانان اسرائیلی نسبت به گرانی‌های مسکن است.

این درحالی است که شماری از تظاهرکنندگان اسرائیلی در روزهای اخیر با این خانه‌سازی‌ها مخالفت کرده و آن را «سوء استفاده» از تظاهرات نامیدند.

یک سخنگوی تظاهرکنندگان در تلویزیون اسرائیل، ساخت و سازهای جدید در شرق بیت‌المقدس را «دیوانگی» نامید و گفت ما نخواسته‌ایم که به این مناطق برویم بلکه می‌خواهیم قیمت مسکن در نقاط دیگر کاهش یابد.

اعلام موافقت وزیر کشور اسرائیل با خانه‌سازی‌های جدید در شرق اورشلیم در حالی است که جامعه جهانی به مصوبه هفته پیش اسرائیل درساخت ۹۳۰ واحد مسکونی در «هرخوما» واکنش شدیدی نشان داده بود.

نه تنها فلسطینی‌ها، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان لغو این مصوبه شده و آن را لطمه‌ای جدی به روند صلح دانسته بودند، دولت آمریکا نیز سه‌شنبه ابراز نگرانی کرده بود که این اقدامات اسرائیل، وضعیت را بغرنج‌تر کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود در حالی که فلسطینی‌ها در نظر دارند در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، شهریور، از این سازمان بخواهند که عضویت فلسطین را در مجمع به عنوان یک کشور مستقل بپذیرد، اقدامات اسرائیلی در ساخت و سازها در زمین‌های مورد نزاع، ممکن است موجب شود که آمریکا نتواند فلسطینی‌ها را برای خودداری از توسل به سازمان ملل زیر فشار بگذارد.

شرق بیت المقدس در جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ به تسلط اسرائیل درآمد.

در حالی که فلسطینی‌ها تأکید دارند که پایتخت کشور مستقل‌شان باید در شرق بیت‌المقدس باشد، اسرائیل شهرک‌های زیادی از یهودی‌نشین‌ها را دراین منطقه بر پا کرده و آن را «یک واقعیت مسلم» می‌داند که فلسطینی‌ها در هر پیمان نهایی صلح باید آن را مد نظر داشته باشند.

جامعه جهانی، از جمله آمریکا، در طول تمامی ۴۴ سال اخیر، خانه‌سازی‌های اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس را که حدود نیم میلیون یهودی در آنها زندگی می‌کنند، غیرقانونی دانسته است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، در روزهای اخیر تأکید کرد که برای پذیرش عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل، مراجعه به شورای امنیت این سازمان، گزینه اول برای فلسطینی‌هاست، هرچند که فلسطینی‌ها از کاربرد «حق وتو» از سوی آمریکا در این شورا نگران هستند.

فلسطینی‌ها می‌گویند که هیچ امیدی به ازسرگیری مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی که از سه سال پیش راکد مانده است، ندارند.

رسانه‌های اسرائیل هفتم اوت مدعی شده بودند که بنیامین نتانیاهو برای مذاکره با فلسطینی‌ها براساس مرزهای ۱۹۶۷ ابراز آمادگی کرده بود، اما فلسطینی‌ها آن را رد کرده‌اند.

در حالی که آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل این گزارش‌ها را همان روز تأیید کرده بود، به گزارش خبرگزاری «وفا»، محمود عباس این سخنان طرف اسرائیلی را «مانورهای بی‌ارزش» نامید.
XS
SM
MD
LG