لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

ده‌ها کشته و مجروح در حمله انتحاری به زیارتگاه صوفیان در شرق پاکستان


زیارتگاه سلطان سخی سرور؛ محل بمبگذاری انتحاری در دیره غازی خان
زیارتگاه سلطان سخی سرور؛ محل بمبگذاری انتحاری در دیره غازی خان
بمب‌گذاری انتحاری در يک زيارتگاه صوفيان در شرق پاکستان در روز یکشنبه حداقل به کشته شدن ۴۱ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید. بر اساس گزارش‌ها دو بمب‌گذار انتحاری وابسته با طالبان عامل بمبگذاری در این مکان مذهبی صوفیان بوده‌اند.

این حمله انتحاری که در جريان مراسم عبادت سالانه صوفيان در زیارتگاه سلطان سخی سرور شهر «دیره غازی‌خان» در ایالت پنجاب به وقوع پیوست، تازه‌ترين مورد از حملات خشونت‌آميز فرقه‌ای در اين کشور است.

منابع پليس شامگاه يکشنبه اعلام کردند که تعداد مجروحان ۶۵ نفر کرده بود اما اکنون از پاکستان گزارش می‌شود که شمار مجروحان از ۱۰۰ نفر بالاتر رفته است. پلیس همچنین می‌گوید که حال شماری از مجروحان این حادثه وخیم است و احتمال می‌رود که آمار کشته‌شدگان افزایش یابند.

منابع پلیس در «دیره غازی خان» همچنین از دستگیری دست‌کم دو تن دیگر که در این مکان قصد حمله انتحاری داشته‌اند، خبر می‌دهند.

خبرگزاری رويترز از قول یک شاهد عینی که در فاصله کمی از محل انفجار بوده نوشت که وی به چشم خود مرگ تعداد زيادی از زنان و کودکان و هجوم سراسيمه مردم برای فرار از اين مهلکه را شاهد بوده است.

شبه‌نظامیان طالبان که تفسير بنيادگرانه‌ای از اسلام دارند، پيروان ساير مذاهب و فرقه‌های اسلامی را کافر و خوارج می‌داند و پيوسته اقليت شيعيه، صوفی و مسيحيان پاکستان را مورد حمله قرار می‌دهد. اين گروه مسئوليت حمله روز يکشنبه را بر عهده گرفته است.

احسان‌الله احسان سخنگوی طالبان در گفت‌وگویی تلفنی به خبرگزاری رويترز گفت که نیروهای این گروه، اين حمله را انجام داده‌اند، و افزود که ما به تلافی حملات دولت به طالبان در مناطق شمال غرب پاکستان، به اين حملات خود ادامه خواهيم داد.

خبرگزاری رويترز يادآوری می‌کند که در اکتبر سال گذشته یک حمله ديگر به زيارتگاه صوفيان در شهر پاک پتن واقع در شرق پاکستان شش نفر به قتل رسيدند.

در ماه ژوئيه نيز بر اثر حمله به مهم‌ترين زيارتگاه صوفيان در شهر لاهور مرکز ايالت پنجاب ۴۲ نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG