لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

اعلام آمادگی تهران برای از سرگیری گفت‌وگو با شش قدرت جهانی «حول نقاط مشترک»


در واکنش به دعوت کاترین اشتون از ایران برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که تهران برای مذاکره و گفت‌وگوی مفید حول «نقاط مشترک» آمادگی دارد. رامین مهمان‌پرست همچنین گفته است که طرح پیشنهادی روسیه برای گفت‌وگوی گام به گام هسته‌ای «همچنان در دست بررسی است.»

به رغم ناکام ماندن دور دیگری از گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، که در اوائل سال جاری میلادی، زمستان ۸۹، در ژنو و استانبول پیگیری شد، پس از ماه‌ها تعویق در از سرگیری این گفت‌وگوها کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به سعید جلیلی، مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران، نسبت به از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای اعلام آمادگی کرد.

خانم اشتون در این نامه تأکید کرده بود که اگر تهران به صورت جدی آماده ورود به «مذاکرات مفید» هسته‌ای است، قدرت‌های جهانی آماده‌اند ظرف چند هفته به پای میز مذاکره بیایند.

پیشنهاد خانم اشتون از زمان افشای مفاد آن در ۲۹ مهرماه امسال، با واکنش جدی مقام‌های تهران روبه‌رو نشده بود اما رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، در واکنش روز چهارشنبه چهارم آبان، در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات از اعلام آمادگی متقابل تهران برای از سرگیری «گفت‌وگوهای مفید» با شش قدرت جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال این خبرگزاری در مورد نامه کاترین اشتون گفت که «ما نیز برای مذاکره و گفت‌وگوی مفید آماده‌ایم و فکر می‌کنیم مبنای مفید بودن مذاکرات، گفت‌وگو در خصوص همکاری حول نقاط مشترک می‌تواند باشد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در حالی از ارائه توضیحات بیشتر در مورد «نقاط مشترک» موضوع همکاری ایران و شش قدرت جهانی خودداری کرد، که تا کنون چندین دور از گفت‌وگوهای ایران با گروه ۵+۱ که با هدایت اتحادیه اروپا برگزار می‌شود به دلیل دست نیافتن به مبنای مشترک ناکام مانده است.

در حالی که شش قدرت جهانی اصرار دارند که گفت‌وگو میان ایران و این قدرت‌ها باید معطفو به رفع نگرانی‌های جهانی در مورد اهداف برنامه هسته‌ای ایران باشد، ایران همواره در سال‌های گذشته بر این نکته پافشاری کرده که موضوع هسته‌ای ایران، پرونده خاتمه یافته است و ایران حاضر است بر سر مسائل دیگری، از جمله مدیریت جهانی با این قدرت‌ها به مذاکره بنشیند.

اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری گفت‌وگوها در حالی از زبان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی عنوان می‌شود که روز گذشته شماری از دیپلمات‌های ارشد اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان نسبت به حضور و همکاری ایران در دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای ابراز ناامیدی کردند.

«طرح گام به گام روسیه در دست بررسی است»

سخنگوی وزارت خارجه ایران، همچنین در پاسخ سؤال دیگر خبرگزاری مهر از تماس کارشناسان ایران و روسیه برای بررسی طرح موسوم به «گفت‌وگوهای گام به گام» خبر داد و افزود این این طرح همچنان در دست بررسی است.

آقای مهمان‌پرست در مورد گفت که طرح گام به گام به بررسی‌های فنی نیاز دارد، و در همین راستا کارشناسان دو کشور [ایران و روسیه] بررسی آن را ادامه می‌دهند.

وی افزود که بحث اصلی طرح گفت‌وگوهای گام به گام موضوع هسته‌ای ایران و فشارهایی است که «به طور غیرقانونی به مردم ایران برای دستیابی به حقوق‌شان وارد می‌شود.»

طرح موسوم به گفت‌وگوهای گام به گام هسته‌ای شکل گرفته از پیشنهادی است که روسیه در اواسط تیرماه سال جاری ارائه کرد و بر مبنای آن به ازای هر قدم ایران در راه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود، جامعه جهانی از شدت تحریم‌های علیه ایران خواهد کاست.

این طرح با استقبال اولیه ایالات متحده و ایران روبه‌رو شده و هر دو کشور اعلام کردند که کارشناسان‌شان برای بررسی جزئیات این طرح با کارشناسان روسی در تماس خواهند بود.

با این حال مشخص نیست در صورت از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و غرب، آیا طرح «گفت‌وگوی گام به گام» مبنای مذاکرات تازه خواهد بود یا نه.

اظهارات رامین مهمان‌پرست در مورد پیشنهاد از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای و نیز طرح گفت‌وگوهای گام به گام در حالی است که وزارت خارجه روسیه روز گذشته هشدار داده بود انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران ممکن است به روند مذاکرات هسته‌ای صدمه بزند.

روسیه همراه با چین در نامه‌ای به دبیرکل آژانس از وی خواسته بود که از انتشار گزارش تازه خود خودداری کند، چرا که ممکن است پیامد انتشار این گزارش، «کاهش همکاری ايران با آژانس باشد.»
XS
SM
MD
LG