لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

سازمان ملل: بشار اسد از توقف عملیات پلیسی و نظامی در سوریه خبر داد


تصویر بشار اسد در دست نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور
تصویر بشار اسد در دست نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور
سازمان ملل متحد می‌گوید که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌‌وگوی تلفنی با بان کی مون، دبیرکل این سازمان، از توقف عملیات نظامی و پلیسی در این کشور علیه معترضان خبر داده است.

بر اساس بیانیه‌ای که فرحان حق، از سخنگویان سازمان ملل متحد منتشر کرده‌است، اظهارات بشار اسد، در پاسخ به خواسته دبیرکل سازمان ملل بوده، که در این تماس تلفنی، خواستار توقف سریع «کلیه عملیات نظامی و بازداشت‌های دست‌جمعی» شده بود.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشده، نوشته است که صحبت‌های اخیر بشار اسد، برای جلوگیری از فشار بین‌المللی بیشتر مطرح شده، و عملیات علیه معترضان در سوریه همچنان در جریان است.

رئیس‌جمهور سوریه از مدت‌ها قبل تحت فشار شدید بین‌المللی برای توقف سرکوب اعتراض‌های مردمی در این کشور است.

به گفته این فعالان، از آغاز اعتراض‌های مردمی در سوریه در اسفندماه گذشته تا کنون، بیش از دو هزار نفر در جریان سرکوب های خشونت‌بار نیروهای نظامی و انتظامی این کشور جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها هزار نفر نیز تا کنون بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر سوری، در تازه‌ترین رخداد نزدیک به ۲۰ نفر در روز چهارشنبه در شهرهای مختلف سوریه کشته شده اند.

در لاذقیه، شهری که روز چهارشنبه مورد یورش نیروهای نظامی سوریه قرار گرفت، دست کم ده تن جان خود را از دست داده‌اند و آتشباری نیروهای سوری در این منطقه باعث فرار صدها پناهنده فلسطینی مستقر در لاذقیه از اردوگاه‌های خود شده است.

همچنین بر اساس گزارش گروه‌های حقوق بشری، روز چهارشنبه دست کم ۹ نفر نیز در شهر حمص به ضرب گلوله نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد، بان کی مون در گفت‌وگو با بشار اسد، «نسبت به آخرین گزارش‌ها در مورد تداوم نقض گسترده حقوق بشر، و توسل بیش از حد نیروهای امنیتی سوریه به زور علیه شهروندان سوری در نقاط مختلف این کشور هشدار داده است.»

بر اساس این بیانیه، «آقای بان همچنین تأکید کرده است که همه عملیات نظامی و دستگیری‌های جمعی بایستی به سرعت متوقف شوند که در پاسخ به این خواسته، بشار اسد از متوقف شدن عملیات نظامی و پلیسی در سوریه خبر داده است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین از رئیس‌جمهور سوریه خواسته‌است که اصلاحاتی «باورپذیر» را در این کشور در دستور کار قرار دهد و همکاری کاملی با تحقیقات سازمان ملل در مورد خشونت‌ها در این کشور داشته باشد.

در مقابل، آقای اسد فهرستی از اصلاحات مورد نظر خود را برای بان کی‌مون بر شمرده که شامل تغییر قانون اساسی، انتخابات، و پذیرش گروه اعزامی بشردوستانه از سوی سازمان ملل می‌شود.

آقای اسد تا کنون چند بار وعده به اجرا گذاشتن اصلاحات را در سوریه داده است اما هر بار پس از اعلام چنین وعده‌ای، سخت‌گیری و سرکوب مخالفان شدت بیشتری یافته است.

گفت‌وگوی تلفنی بان کی‌مون و بشار اسد در حالی است که برخی کشورهای عربی از جمله اردن، کويت، عربستان سعودی و قطر، به همراه شماری از کشورهای اروپايی و آمريکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری، کشتار شهروندان سوريه را بررسی کند.

قرار است که شورای امنیت روز پنجشنبه، جلسه اضطراری تشکيل داده و با حضور ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کشتارها و خشونت‌ها علیه شهروندان سوريه را بررسی کند.

در این میان تونس که نقطه آغاز اعتراض‌های مردمی در شمال آفريقا و خاورميانه بود، روز چهارشنبه اعلام کرد که در اعتراض به سرکوب مردم سوریه، سفير خود را از دمشق فراخوانده است.
XS
SM
MD
LG