لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

آمریکا: اظهارات ویزنر در مورد تحولات مصر، موضع ایالات متحده نیست


فرانک ویزنر، سفیر پیشین ایالات متحده در مصر
فرانک ویزنر، سفیر پیشین ایالات متحده در مصر
تنها ساعاتی پس از آنکه فرانک ویزنر، فرستاده آمریکا به مصر، از لزوم باقی ماندن حسنی مبارک بر مسند قدرت سخن راند، ایالات متحده اعلام کرد که آنچه آقای ویزنر مورد اشاره قرار داده، نظر شخصی اوست و نه موضع ایالات متحده.

فرانک ویزنر روز شنبه و پس از آنکه اعلام شد شماری از اعضای ارشد حزب حاکم مصر، از سمت خود استعفا داده‌اند، اعلام کرد که در شرایط کنونی رئیس‌جمهور مصر باید بر مسند قدرت بماند تا تغییراتی را که مورد نیاز برای گذار سیاسی در این کشور است هدایت کند.

وی مبارک را دوست قدیمی ایالات متحده خواند و اعلام کرد که در شرایط کنونی ما نیازمند حصول یک توافق ملی بر سر پیش‌شرط‌های گام‌های پیش رو هستیم و رئیس جمهور باید بر مسند قدرت باشد تا تغییرات را هدایت کند.

آقای ویزنر که پیشتر سفیر ایالات متحده در مصر بود و اخیراً به درخواست باراک اوباما، برای دیدار با حسنی مبارک به مصر سفر کرده بود، این اظهارات را پس از بازگشت به واشینگتن از طریق ویدئو کنفرانس و خطاب به کنفرانس امنیتی مونیخ بر زبان رانده است.

وی اضافه کرده بود که «این فرصتی برای حسنی مبارک است که از خود میراثی بر جای بگذارد. او ۶۰ سال از عمر خود را صرف خدمت به کشورش کرده و این لحظه‌ای آرمانی برای اوست که راه پیش رو را مشخص کند.»

اما تنها اندکی پس از انتشار این سخنان یک مقام ارشد دولت اوباما این گونه واکنش نشان داد که فرانک ویزنر «از سوی خود و نه از سوی دولت آمریکا» سخن گفته است.

این موضوع از سوی وزارت خارجه آمریکا نیز مورد تأیید قرار گرفت و فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه، اعلام کرد که اظهارات فرانک ويزنر، درباره لزوم باقی ماندن حسنی مبارک در قدرت در دوره انتقال، نظر شخصی او بوده و آقای ویزنر چنین نظری را با دولت آمریکا هماهنگ نکرده بود.

وی اضافه کرد که «برای فرانک ویزنر احترام عمیقی قائلیم و عمیقاً از ابراز تمایلش در هفته گذشته برای سفر به مصر سپاسگزاریم، اما پس از سفر او از جایگاهی رسمی برخوردار نیست.»

ایالات متحده تاکنون ضمن دعوت از حکومت مصر و مخالفان به پرهیز از خشونت، خواستار شروع گفت‌وگوها بین دو طرف برای آغاز روند «گذار مسالمت‌آمیز و قانونمند» قدرت شده است و تغییرات به وجود در بدنه حاکمیت مصر، از جمله تغییر نخست‌وزیر و پاره‌ای وزیران کابینه را ناکافی خوانده است.

این موضع همگام با موضع رهبران اروپایی و دبیرکل سازمان ملل است که تصریح کرده‌اند که روند گذار به دموکراسی در مصر باید از همین حالا آغاز شود.
XS
SM
MD
LG