لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

پدیده‌ای از جمهوری چک، آخرین مانع شاراپووا در ویمبلدون ۲۰۱۱


نماینده شگفتی‌ساز جمهوری چک، پترا کویتووا
نماینده شگفتی‌ساز جمهوری چک، پترا کویتووا
ماریا شاراپووا از روسیه و پترا کویتووا از جمهوری چک برگزارکنندگان دیدار نهایی رقابت‌های ویمبلدون ۲۰۱۱ خواهند بود.

اگرچه فینالیست شدن شاراپووا با توجه به آمادگی روز افزون او در سال جاری دور از انتظار نبود، اما رقیب ۲۱ ساله چکی‌اش در عین ناباوری هواداران پرشمار این رشته ورزشی در جهان، پا به فینال رقابت‌های انفرادی گذاشت.

اگر در رقابت‌های مردان ویمبلدون فقط جای راجر فدرر سوئیسی در نیمه نهایی خالی است، در رقابت‌های زنان شرایط کاملاً متفاوت است.

در ۱۲۵ مین دوره از معتبر‌ترین تورنمنت تنیس جهان، خواهران ویلیامز که از مفاخر تاریخ این رشته ورزشی هستند از دور رقابت‌ها حذف شدند.

کارولینه ووزنیاکی، زن شماره یک تنیس جهان از دانمارک، نیز مغلوب دومنیکا سیبولکوآ از اسلواکی شد.
لی نا‌قهرمان چینی رولان گاروس ۲۰۱۱ خیلی زود به سابینه لیسیکی از آلمان باخت و کنار رفت.

فرانچسکا اسکیاوونه نایب قهرمان رولان گاروس و ورا زوناروا از روسیه بخت دوم رقابت‌ها نیز راهی به جمع نفرات بر‌تر این تورنمنت مملو از شگفتی پیدا نکردند.

کیم کلایسترز بلژیکی هم به دلیل مصدومیت نتوانست در این رقابت‌ها شرکت کند.

نامداران سر‌شناس یکی پس از دیگری از سر راه شاراپووا کنار رفتند تا او در فینال با دختری روبه‌رو شود که برای اولین بار است در یک فینال گرنداسلم حاضر شده است.

شاراپووا حالا پس از هفت سال و قهرمانی‌اش در سال ۲۰۰۴ که در ۱۷ سالگی او رقم خورد، فقط یک گام دیگر تا فتح ویمبلدون فاصله دارد.

او برای رسیدن به فینال، ضمن برتری کامل مقابل سیبولکوآ که ووزنیاکی را حذف کرده بود، نوار پیروزی‌های سابینه لیسیکی پدیده آلمانی را هم قطع کرد. شاراپووا ست اول را ۶-۴ و ست دوم را ۶-۳ به سود خود خاتمه داد.

ماریا شاراپووا که تاکنون سه بار گرنداسلم‌ها را نصیب خود کرده، از اوپن استرالیا در سال ۲۰۰۸ به بعد در کسب چهارمین جام ناکام مانده است.

کویتووا چگونه سر از فینال در آورد؟

نماینده شگفتی‌ساز جمهوری چک، با درخشش عالی در سال ۲۰۱۱، صعودی نردبانی در رنکینگ برترین‌های جهان داشت و موفق شده بود تا رده هشتم ارتقا پیدا کند.

قهرمانی در بریسبان، برتری در تورنمنت پاریس و بالای سر بردن جام قهرمانی در مادرید.‌‌ همان جامی که در سال ۲۰۱۰ روی دستان ارغوان رضایی قرار داشت.

کویتووا با درخشش در رقابت‌های روی چمن ایستبورن گام به ویمبلدون ابتدا به مصاف آلکسا گلاش از آمریکا رفت و در دو ست با نتایج مشابه ۶-۲ به برتری رسید.

آنه کئوتاوونگ از انگلستان نیز مقاومتی مقابل تنیس‌باز چکی نشان نداد و او را روانه دور سوم کرد.

روبرتا وینچی از ایتالیا هم با نتایج مشابه ۶-۳ مغلوب کویتووا شد تا او راهی مرحله یک هشتم نهایی شود.

او موفق شد یانینا ویکمایر از بلژیک را هم با نتایج قاطع ۶-۰ و ۶-۲ مغلوب کند. این مسابقه با احتساب وقت‌های استراحت، فقط ۴۵ دقیقه به طول انجامید.

در مرحله یک چهارم نهایی، اسوتانا پیرونکووا از بلغارستان اولین نفری بود که در این تورنمنت، یک ست از کویتووا گرفت.

تنیس‌باز بلغاری ست دوم را در تای برک به سود خود خاتمه داد اما در پایان، او نیز به جمع مغلوبین پترا کویتووا پیوست.

ویکتوریا ازارنکا از بلاروس در نیمه نهایی مقابل کویتووا قرار گرفت. ست اول را کویتووا ۶-۱ برنده شد. ست دوم را آزارنکا برد اما در ست سرنوشت‌ساز، باز هم کویتووا و این بار با نتیجه ۶-۲ برنده شد تا راهی فینال شود.

آخرین بار که بانویی از جمهوری چک در انفرادی ویمبلدون به قهرمانی رسید، یانا نووتنا بود که فینال ۱۹۹۸ را از ناتالی توزیه فرانسوی برد.
XS
SM
MD
LG