لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۱

انتقاد ۳۶ تشکل دانشجویی از ولایتی به دلیل محدودیت‌های سیاسی


 علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی
علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی

۳۶ تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد در نامه‌ای به علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، نسبت به محدودیت‌های اعمال شده در مراسم روز ۱۶ آذر انتقاد کردند.

به گزارش کلمه در این نامه، این تشکل‌ها با اشاره به اینکه علی‌اکبر ولایتی «تنوع سلیقه سیاسی» در دانشگاه آزاد اسلامی را «مجاز» خوانده، نوشته‌اند مسئولان این دانشگاه با «رفتارهای عجیب و غیرقابل توجیه» به‌دنبال «حذف طیف مقابل از بدنه دانشگاه» هستند.

در خبرها آمده بود دانشگاه آزاد برای دعوت از سخنرانان روز دانشجو محدودیت تعیین کرده و در برخی از واحدهای این دانشگاه از نصب تصویر محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، نیز جلوگیری شده است.

این تشکل‌ها از تلاش مسئولان دانشگاه آزاد برای برگزاری مراسم هم‌شکل و همسان در روز ۱۶ آذر گلایه کرده و با اشاره به نوع انتصابات مقام‌های این دانشگاه، نسبت به «پادگانی» شدن فضای دانشگاه آزاد ابراز نگرانی کرده‌اند.

پنجم آذر ماه امسال محمد قربانی گلشن آبادی مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد، در مورد سخنرانان مراسم روز دانشجو تصریح کرده بود: «قطعاً افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بودند، جز خط قرمز این دانشگاه هستند.»

در همین حال از سخنرانی شماری از اصلاح‌طلبان در دانشگا‌ه‌های کشور در روز ۱۶ آذر جلوگیری شد.

بر پایه گزارش‌هایی که منتشر شده، سخنرانی غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، با دستور اطلاعان سپاه در قم لغو شد. اطلاعات سپاه سخنرانی کرباسچی در زنجان را نیز لغو کرده بود.

در همین حال شورای نظارت بر دانشگاه علامه طباطبایی با سخنرانی عبدالله مومنی و ساجده عرب ‌سرخی در این دانشگاه مخالف کرد.

دانشگاه صنعتی ارومیه نیز برای سخنرانی محمد کیانوش راد عضو شورای مرکزی خزب اتحاد ملت ایران اجازه صادر نکرد.

این در حالی است که اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزارت کشور، گفته بود هیچ برنامه‌ای به ‌خاطر دخالت نهادها لغو نشده است.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: «ورود نهادهای بیرونی را در این باره منع کرده بودیم و هیچ برنامه‌ای لغو نشده است. گزارشاتی داریم که به خاطر عدم هماهنگی یا لغو و تاخیر در پروازها برنامه‌ای لغو شده باشد ولی عدم برگزاری به خاطر دخالت نهادهای خارج از دانشگاه نبوده‌است.»

این مقام وزارت کشور همچنین گفت دانشگاه آزاد اعمال نظر در مورد سخنرانان اصلاح‌طلب را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG