لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

پنج سال حبس برای یک ایرانی در نیجریه به اتهام قاچاق اسلحه


عظیم آقاجانی
عظیم آقاجانی
یک هفته بعد از اعلام حکم حبس ابد دو شهروند ایرانی به اتهام تلاش برای انجام عملیات تروریستی توسط دادگاهی در کنیا، یک شهروند دیگر ایران به اتهام حمل غیر قانونی تسلیحات در نیجریه به پنج سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه عظیم آقاجانی که دادستانی نیجریه او را از اعضای سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران معرفی کرده، همراه متهم دیگر، علی عباس جگا اهل نیجریه، در سال ۲۰۱۰ میلادی ، پس از کشف ۱۳ کانتینر حاوی سلاح در بندر لاگوس، بازداشت شدند.

دادستانی نیجریه عظیم آقاجانی را متهم کرده که قصد داشت سلاح‌ها را از جانب دستگاه‌های اطلاعاتی ایران از طریق نیجریه به کشور گامبیا در غرب آفریقا بفرستد.

دادگاه عالی فدرال نیجریه دوشنبه ۲۳ اردیبهشت هر دو متهم را به تحمل پنج سال زندان محکوم کرد.

قرار است مدت حبس این افراد از زمان آغازدادگاه آنها در سال ۲۰۱۱ محاسبه شود؛ به عبارتی هر کدام از این افراد تا سه سال آینده در حبس خواهند بود.

آقاجانی ارتباط خود با سپاه پاسداران را رد کرده و گفته است که یک تاجر بخش خصوصی است و مشغول تجارت قانونی بوده است. با این همه سازمان ملل سال گذشته وی را بعنوان عضوی از سپاه پاسداران که مرتبط با «تلاش ایران برای حمایت از تروریسم و افراطگرایی در جهان» عنوان کرده بود، در فهرست سیاه قرار داد.

وی گفته است که این محموله‌ها فقط قرار بود از نیجریه بگذرد و به گامبیا ارسال می‌شد، اما کشور سنگال هنگام کشف این کانتینرها، ایران را متهم به مسلح کردن شورشیان مسلح جنوب این کشور کرده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که دادگاه درخواست وکیل آقاجانی برای تحویل این متهم به دولت ایران و تحمل حبس وی در زندان‌های ایران را رد کرده است.

آقاجانی گفته است که این محموله را با نام «مصالح ساختمانی» از یک دلال ایرانی تحویل گرفته و اطلاعی از بار داخل کانتینرها نداشته است.

گامبیا ادعای آقاجانی مبنی بر اینکه مقصد نهایی محموله سلاح این کشور بوده را رد کرده و روابط دیپلماتیک خود با ایران را به تعلیق درآوردهاست. سنگال نیز با کشف این محموله سفیر خود از ایران را فراخوانده بود.
XS
SM
MD
LG