لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

خداحافظی مئیر داگان از موساد پس از هشت سال


مئير داگان
مئير داگان
با خداحافظی مئير داگان از دولت اسرائيل، دوران هشت ساله رياست او بر موساد، تشکيلات جاسوسی و اطلاعات خارجی اسرائيل، اين هفته پايان می‌گيرد و اين سمت به تامير پاردو سپرده می‌شود.

در تودیع مئير داگان از دولت اسرائيل که يکشنبه برگزار شد، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور با تقدير از داگان گفت:«شما اقدامات بزرگ، خطير و غير قابل تصوری برای اسرائيل انجام داده ايد و دستاوردهايتان عظيم بوده است».

نخست وزير اسرائيل اضافه کرد که داگان «کاملا متعهد بود که ديگر کسی نتواند اسرائيل را به نابودی تهديد کند.»

مئير داگان که کمتر کسی تا کنون صدای سخن گفتن او را شنيده است، درحالی که اظهارات کوتاهی ايراد کرد، در برابر ميکروفون ها گفت «من بيشترين تلاش خود را کردم» و افزود اميدوارم که «وزيران دولت بتوانند اسرائيل را هدايت کنند و اين کشور را به ساحل امن صلح برسانند.»

داگان افزود: «نيروهای موساد را زنان و مردانی تشکيل می‌دهند که حامی اصلی آنان در سخت‌ترين و خطرناک‌ترين ماموريت‌ها، تنها خلاقيت فکرشان است و آنها مانند ارتش از انواع امکانات آشکار برخوردار نمی‌شوند.»

داگان، تامير پاردو، جانشين خود را نيز «فردی شايسته و درست» برای احراز اين مقام توصيف کرد و گفت «او چالش‌های بزرگ و پيچيده‌ای در برابر دارد.»

مئير داگان هشت سال رياست بر موساد را در مجموعه ۴۳ سال حضور خود در نيروهای نظامی، امنيتی و اطلاعاتی اين کشور «يک افتخار بزرگ» برای خود ناميد.

مئير داگان بيشتر از بسياری از روسای پيشين موساد در اين مقام مانده بود. او هشت سال پيش از سوی آريل شارون، نخست وزير وقت اسرائيل، به اين پست منصوب شد اما نخست وزيران بعدی اهود اولمرت و بنيامين نتانياهو نيز داگان را مورد حمايت گسترده قرار دادند.

در نشست توديع داگان، در حالی که در رفتاری کم سابقه، نتانياهو بلند شد و داگان را به گرمی بسيار در آغوش کشيد، هيچ سخنی از گرفتاری‌هايی که داگان برای موساد و اسرائيل ايجاد کرد، به ميان نيآمد.

در سال‌های رياست او بر موساد چند درگيری وسيع بين‌المللی برای موساد و اسرائيل ايجاد شده بود.

خشم دولت نيوزيلند از سوء استفاده چند سال پيش نيروهای موساد از گذرنامه‌های اين کشور، موجب بحرانی جدی درمناسبات با نيوزيلند شد اما دوباره در ماجرای کشته شدن مبحوح در دوبی، دوباره از گذرنامه نيوزيلند استفاده شده بود.

به گفته قتل محمود عبدالرئوف مبحوح، يکی از بنيانگذاران شاخه نظامی حماس که جسدش بيستم ژانويه ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی بدست آمد، کار اسرائيل را در دوبی و امير نشين‌های خليج فارس بيرون مشکل کرد و کشورهای بسياری در جهان که نيروهای موساد از گذرنامه‌های اين کشورها استفاده کردند، اسرائيل را مورد پرسش و انتقاد قرار دادند و برخی از آنها دوره‌هايی سفيران خود را فرا خواندند.

در سه سال اخير کشف «باندهای جاسوسی وابسته به موساد» در لبنان، به شدت درلبنان خبر ساز بوده است، که اسرائيل هيچگاه به آن واکنشی نشان نداده است.

درهمین حال ماه گذشته مصر که مناسبات نزديکی با اسرائيل دارد، از کشف يک باند جاسوسی در خاک خود خبرداد و محاکمه‌هايی در اين زمينه را آغاز کرده است و گفته می‌شود که پای سفير اسرائيل در قاهره را درگير بحرانی جدی کرده است.

با وجود اين، اقداماتی مهم نيز به داگان در هشت سال رياست او نسبت داده می‌شود، که از نظر اسرائيل دستاوردهای عظيم محسوب می‌شود؛ مقابله با برنامه هسته‌ای ايران، گردآوری اطلاعات در باره فعاليت‌های هسته‌ای سوريه که در سپتامبر ۲۰۰۷ به بمباران يک مرکز مشکوک سوريه از سوی نيروی هوايی اسرائيل منجر شد، و دهها عمليات ديگر.

مهمترين مسئوليت محول شده از سوی آريل شارون به مئير داگان، مهار کردن «خطر اتمی ايران» بود اما از زمانی که محمود احمدی‌نژاد با رسيدن به رياست جمهوری ايران از نابودی اسرائيل نيز آشکارا سخن گفت، اسرائيل احساس خطر بيشتری کرد و از آن زمان، تلاش‌های اسرائيل برای مقابله با ايران گسترش يافت و در صدر ماموريت‌های اين کشور قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ايران می‌گويد که قتل سه دانشمند هسته‌ای ايران در يک سال اخير کار موساد بوده است.

جمهوری اسلامی ايران وقوع يک فهرست طولانی از مسايل امنيتی عليه خود را نيز به موساد اسرائيل نسبت داده است.

ايران در سال‌های اخير دو فرد را به نام‌های علی اشتری و علی اکبر سيادت، بعنوان «جاسوسان موساد» اعدام کرد. اعدام علی اکبر سيادت در روزهای اخير انجام شد؛ اعدام‌هايی که اسرائيل هيچگاه به آن واکنشی نشان نداد.

ايران در روزهای اخير نيز دوباره می‌گويد که ربوده شدن سرتيپ پاسدار عليرضا عسگری، معاون پيشين وزير دفاع ايران در ترکيه، کار موساد بوده است.

در اسناد ويکی ليکس آمده بود که رئيس موساد برای مقابله با ايران و مشغول کردن دولت ايران به گرفتاری‌های داخلی در کشور خود، تلاش برای تقويت نيروهای مخالف بويژه در ميان قوميت‌ها را توصيه کرده بود.

اما جمهوری اسلامی ايران دهها عمليات ديگر در سطح جهان، و دخالت در امور داخلی کشورهای بسياری در دنيا را به موساد نسبت می‌دهد.

با وجود ابهامات برای افکار عمومی، رئيس موساد بايد بطور منظم به نشست کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی کنست برود و به پرسش‌های اعضای اين کنست پاسخ بدهد.

هرچند در هشت سال رياست داگان بر موساد، انتقاد چندان آشکاری ازاو از زبان دولتمردان اين کشور منتشر نشده بود اما رسانه‌های اين کشور از عملياتی که پای اسرائيل را درگير بحران‌های خارجی کرد، بويژه عمليات دوبی، انتقاد می‌کردند.

نخست وزير اسرائيل پس از شدت گرفتن انتقادهای گسترده رسانه‌های اسرائيل ناچارشد که به تازگی تامير پاردو را به عنوان رئيس بعدی موساد انتخاب کند.

تامير پاردو، ۵۷ ساله، که بيشترين دوران زندگی خود را در نيروهای امنيتی اسرائيل بوده است، از آخر اين هفته جانشين داگان می‌شود.

پاردو با حضور بعنوان افسر ارتباطی در واحد نخبگان «سايرت همتکال» در دهه هفتاد ميلادی در ارتش اسرائيل فعاليت داشت و از افسران عمليات «آنتبه»، در رها کردن مسافران ربوده شده شرکت اير فرانس بدست نيروهای مسلح فلسطينی بود.

پاردو در سه دهه و نيم اخير دوست نزديک دوران خانواده نتانياهو نيز بوده است زيرا يوناتان نتانياهو، برادر بزرگ بنيامين نتانياهو، کماندوی ارشد عمليات «آنتبه» و تنها کشته نيروهای کماندوی آن عمليات بود.

پاردو در موساد معاونت عملياتی داگان را برعهده داشت اما به مدت دو سال از موساد کناره گيری کرده بود.

رسانه‌های انگليسی نوشته‌اند که تامير پاردو درنخستين تماس‌های خود با همتايان خارجی‌اش، با رئيس «ام آی ۶»، تشکيلات جاسوسی و اطلاعات خارجی بریتانیا، و نيز با ويليام هيگ، وزيرخارجه بريتانيا ديدار می‌کند تا مشکل ايجاد شده در مناسبات دو کشور بر سر ماجرای استفاده نيروهای موساد از گذرنامه‌هایبریتانیایی در عمليات عليه مبحوح در دوبی را برطرف کند.
XS
SM
MD
LG