لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

اقدام فیلیپین برای قرار دادن گزارشگر سازمان ملل در فهرست «تروریست‌ها»


رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین
رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین

دولت فیلیپین از دادگاهی در این کشور خواسته است گزارشگر ویژه سازمان ملل را در فهرست «تروریست‌ها» قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در شکایتی که دولت رودریگو دوترته به دادگاه ارائه داده، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در فهرست «تروریست‌ها» است.

در این فهرست که رویترز می‌گوید نسخه‌ای از آن را رویت کرده، نام بیش از ۶۰۰ نفر و از جمله یک قانونگذار سابق، چهار کشیش سابق و ویکتوریا تائولی کورپوز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بومیان در آن به‌چشم می‌خورند.

ماه گذشته وزارت دادگستری از دادگاهی در مانیل خواست حزب کمونیست فیلیپین و شاخه نظامی‌اش «ارتش نوین خلق» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. با این حال در ماه گذشته از افرادی که در این فهرست بودند، ذکری به میان نیامده بود.

رودریگو دوترته از ماه ژوییه ۲۰۱۶ که به ریاست جمهوری رسید شماری از رهبران کمونیست را آزاد کرد و شماری از چپ‌ها را به کابینه خود آورد تا از این راه بتواند به پنج دهه درگیری در این کشور پایان دهد.

با این حال در ماه نوامبر ۲۰۱۷ دوترته اعلام کرد به دلیل حملات مکرر «ارتش نوین خلق» در طول گفت‌وگوها، سیاست نرمش با کمونیست‌ها را کنار می‌گذارد.

دولت دوترته در شکایتی که به دادگاه ارائه کرده شورشیان کمونیست را به استفاده از ترور برای ایجاد رعب و وحشت جهت براندازی دولت متهم کرده است.

با وارد شدن افراد و گروه‌ها به این فهرست سیاه، دولت از جمله می‌تواند آنها را تحت نظر داشته باشد و منابع مالی آنها را مسدود کند.

کارلوس کوند، پژوهشگر فیلیپینی در سازمان دیدبان حقوق بشر، می‌گوید این فهرست دولت در واقع «فهرست قربانیان (آینده)» است.

کارلوس کوند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان طرفدار دولت در ترور افرادی که برچسب عضویت در «ارتش نوین خلق» به آنها زده می‌شود، سابقه‌ای دیرینه‌ای دارند.

از ویکتوریا تائولی کورپوز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بومیان در این فهرست به عنوان یکی از اعضای بلندپایه گروه مائوئیستی «ارتش نوین خلق» نام برده شده است.

ویکتوریا تائولی کورپوز این اتهام را «بی‌پایه» خوانده و اقدام دولت را محکوم کرده است.

با استفاده از رویترز؛ آ.ش/س.ن
ح.ر.
XS
SM
MD
LG