لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

محمود عباس: فلسطینی‌ها اجازه نخواهند داد «روز نکبت» تکرار شود


 محمود عباس در مجمع عمومی
محمود عباس در مجمع عمومی
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در سخنرانی روز پنجشنبه ۶ مهرماه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «فاجعه بار و تروریستی» توصیف کردن سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطینیان گفت: «فلسطینی‌ها اجازه نخواهند داد نکبت دیگری تکرار شود.»

«روز نکبت» را فلسطینی‌ها به روزی می‌گویند که در آن اسرائیل تاسیس شد.

رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی همچنین نسبت به توسعه شهرک‌های اسرائیلی نشین هشدار داد و گفت وقت برای برپایی دو دولت فلسطینی و اسرائیلی در کنار یکدیگر رو به پایان است.
او با انتقاد شدید از «اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی» آن را «فاجعه‌بار و تروریسم» توصیف کرد.

عباس گفت: «تحولات سال گذشته تاکیدی بود بر آنچه که از آن هشدار می‌دادیم که آن ادامه خطر فاجعه بار اشغالگری نژاد پرستانه در کشور ما فلسطین است.»

او با بیان این‌که «حملات شبه نظامیان تروریست شهرک‌نشین اسرائیلی به واقعیتی روزمره تبدیل شده است» اظهار داشت: «ما با موج‌هایی از حملات علیه مردم‌مان، مساجد، کلیساها، دیرها، خانه‌خا و مدارسمان مواجهیم. آنها حتی سم کشنده خود را به سوی درختان، مزارع، محصولات، املاک و مردم ما می‌پاشند.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که این «تجاوزها» همه با هماهنگی کامل میان «نیروهای اشغالگر» و «دولت اسرائیل» صورت می گیرد.

او تاکید کرد که هدف از این سیاست اسرائیل در نهایت، تضعیف حاکمیت ملی فلسطینی و محدود کردن توانایی‌های آن در عمل به تعهدات خود است تا به فروپاشی منتهی شود.

او تاکید کرد که نکبت جدیدی نخواهد بود و فلسطینی‌ها سرزمین و وطن دیگری جز فلسطین را نخواهند پذیرفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ادامه داد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد باید هرچه سریع‌تر قطعنامه‌ای تصویب کند که دربرگیرنده پایه‌های راه حل تنش فلسطینی- اسرائیلی باشد تا مرجعیتی الزآم آور و الگویی» برای حل و فصل تنش باشد و از راه آن بتوان به صلحی برپایه «تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین» رسید.

محمود عباس گفت: «با وجود همه پیچیدگی‌ها و نا‌امیدی‌ها، هنوز فرصت وجود دارد که شاید آخرین فرصت برای نجات راه حل تشکیل دو دولت و راه حل نجات صلح باشد.»

او افزود: «برای افزایش فرصت‌های صلح تلاش‌های خود را برای دستیابی به عضویت کامل در سازمان ملل ادامه خواهیم داد. برای همین هدف مشورت‌های گسترده‌ای با سازمان‌های منطقه‌ای و کشورهای عضو آغاز کردیم تا مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در این دوره تصویب کند که برپایه آن فلسطین به عنوان عضو ناظر پذیرفته شود.»

محمود عباس ادامه داد: «ما یقین داریم که اکثریت مطلق کشورهای جهان با تلاش ما که برای صلح صورت می‌گیرد موافق هستند. ما در تلاش خود به دنبال خلع مشروعیت از اسرائیل نیستیم بلکه به دنبال تثبیت کشوری هستیم که باید برپا شود و آن فلسطین است.»

سال گذشته تشکیلات خودگردان فلسطینی درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان عضو دائم سازمان ملل متحد را به شورای امنیت ارائه داده بود. تلاش‌های این تشکیلات در این راستا اما به شکست مواجه شد.
XS
SM
MD
LG