لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

پایان ۲۵ سال امامت جمعه احمد جنتی در تهران


احمد جنتی
احمد جنتی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۰ اسفند با کناره‌گیری احمد جنتی از امامت جمعه تهران موافقت کرد.

احمد جنتی متولد اسفند ۱۳۰۵ به مدت ۲۵ سال امام جمعه موقت تهران بود و در این سال‌ها خطبه‌های جنجالی و تندی علیه شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی غیرهمسو با مواضع خود داشته است. وی یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به آیت‌الله خامنه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است.

آقای جنتی از سال ۱۳۵۹ در شورای نگهبان حضور دارد، و در سال ۱۳۷۱ به دبیری این شورا رسید. او اکنون ریاست مجلس خبرگان را نیز در دست دارد.

از این روحانی اصولگرا به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مقام‌های جمهوری اسلامی نام برده می‌شود، که مدافع نظارت استصوابی است و در طول حضور خود در شورای نگهبان، بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلب و مستقل را رد صلاحیت کرده است.

وی در حالی که دبیری شورای نگهبان را برعهده داشته به حمایت از کاندیداهای طیف فکری خود پرداخت که این حمایت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بیشتر مسئله‌ساز شد.

در این انتخابات شماری از اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی‌نژاد صریحا حمایت کردند. آیت‌الله محمد مومن، محمد یزدی، آیت‌الله کعبی، غلامحسین الهام و ابراهیم عزیزی به طور علنی از محمود احمدی‌نژاد حمایت کردند. الهام و عزیزی حتی در میتینگ انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد هم حضور یافتند.

احمد جنتی خود اما در صدر کسانی بود که در عین اینکه ادعای بی‌طرفی شورای نگهبان را مطرح می‌کرد بر حمایت از محمود احمدی‌نژاد اصرار داشت.

دبیر شورای نگهبان در پنجم فروردین ۱۳۸۸ در نشست ناظران شورای نگهبان حدود سه ماه قبل از انتخابات گفت: «دشمنان ایران اسلامی که در فکر براندازی نرم هستند، به دنبال این هستند که رئیس‌جمهوری بر سر کار آید که به خودشان و مقاصدشان نزدیک‌تر باشد ... در سه سال اخیر رسیدگی فوق‌العاده‌ای به مردم، به خصوص به محرومان شده است که نتیجه تلاش یک دولت پرتلاش و پرکار (دولت محمود احمدی‌نژاد) بوده است».

پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ احمد جنتی یکی از چهره‌هایی بود که تندترین مواضع را علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای معترض مطرح کرد؛ او در نماز جمعه معترضان را «مفسد فی‌الارض» خوانده بود.

امام جمعه موقت تهران، در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ از نخستین کسانی بود که خواستار حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بود.

میرحسین موسوی در واکنش به اتهامات احمد جنتی درباره پول گرفتن میلیاردی اصلاح‌طلبان از پادشاه عربستان، گفته بود: «دروغگویی ظلمی است که همواره بد است...مخصوصاً اگر این دروغ از دهان دبیر شورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه پایتخت باشد. کسی که باید امانتدار آرای مردم و پاسدار اصول قانون اساسی و میثاق ملی باشد. آیا برهانی روشن‌تر از دروغ بزرگ اخیر این آقا برای تقلب در انتخابات می‌توان آورد؟ مخصوصاً اگر در نظر بیاوریم که این اولین خلاف‌گویی ایشان نیست».

احمد جنتی در اریبهشت سال ۱۳۸۵ حتی نامه محمود احمدی‌نژاد به جورج بوش را ناشی از «الهام» دانسته و خواستار گنجاندن آن در «کتاب‌های درسی» شده بود.

در یکی از تازه‌ترین اقدامات احمد جنتی در جایگاه دبیر شورای نگهبان، وی با استناد به قاعده «نفی سبیل» ابلاغ کرد که غیرمسلمانان در شوراهای شهر نمی‌توانند حضور داشته باشند. همین ابلاغیه منجر به تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، شد.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از اعلام موافقت رسمی با کناره‌گیری احمد جنتی از امامت نماز جمعه، در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ محمدحسن ابوترابی‌فرد را به امامت موقت جمعه تهران منصوب کرد.

بر اساس گزارش‌های سایت رادیو فردا، خبرگزاری ایسنا، عصر ایران، فرارو و خبرآنلاین/ ح.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG