لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

پارلمان ارمنستان هفته آینده برای انتخاب نخست‌وزیر رأی‌گیری می‌کند


تظاهرات روز چهارشنبه در ایروان
تظاهرات روز چهارشنبه در ایروان

پارلمان ارمنستان اعلام کرد که هفته آینده برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور جلسه فوق‌العاده خواهد داشت و همزمان دو مقام ارشد این کشور برای گفت‌وگو با مقام‌های روسیه به مسکو سفر کرده‌اند.

پارلمان ارمنستان روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اول ماه مه، یازدهم اردیبهشت‌، برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور رأی‌گیری می‌کند. نخست وزیر پیشین ارمنستان، سرژ سرکسیان، روز دوشنبه در پی دو هفته اعتراض‌های خیابانی در چند شهر ارمنستان، از سمت نخست‌وزیری این کشور استعفا کرد.

از سوی دیگر نیکول پاشینیان، نماینده پارلمان و رهبر معترضان میثاق مدنی، روز پنج‌شنبه با فراکسیون‌های پارلمان دیدار و گفت‌‌وگو داشت تا راه را برای نخست‌وزیری خود هموار سازد.

این در حالی است که با وجود خروج حزب HKK از ائتلاف حاکم، حزب سرژ سرکیسیان همچنان با در اختیار داشتن ۵۸ کرسی از ۱۰۵ کرسی، حائز اکثریت در پارلمان ارمنستان است.

سرژ سرکیسیان که برای دو دوره پیاپی رئیس جمهوری ارمنستان بود در اوایل سال جاری میلادی به مقام نخست‌وزیری رسید.

اعتراض‌ها در ارمنستان از دو هفته پیش در این کشور آغاز شد. مخالفان دولت سرژ سرکیسیان را به فساد متهم کرده‌ و می‌گویند او با نصب «متحدان نالایق خود» به سمت‌های مختلف، «قصد دارد قدرت را قبضه کند».

در همین حال روز پنج‌شنبه کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره بحران جاری با همتای ارمنی خود، آرمن سرکیسیان، گفت‌وگو کرده است. روز چهارشنبه نیز سفیر روسیه در ایروان با نیکول پاشینیان دیدار داشت.

همچنین بنابر گزارش‌ها، سرپرست وزارت خارجه ارمنستان به اتفاق کفیل نخست وزیری این کشور برای گفت‌وگو با مقام‌های روسیه به مسکو سفر کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، دیداری بین این مقام‌ها و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه صورت گرفته است اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گزارش‌ها درباره گفت‌وگوی مقام‌های ارمنی با نمایندگان ویژه ولادیمیر پوتین را رد کرد.

روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و ضمن تأکید بر «داخلی بودن اعتراض‌های اخیر در آن کشور» گفته است که تحولات ارمنستان را از نزدیک دنبال می‌کند.

در ایروان، پایتخت ارمنستان، روز چهارشنبه تظاهراتی در حمایت از نخست وزیری نیکول پاشینیان برگزار شد که به نوشته رسانه‌های محلی دهها هزار نفر در آن شرکت داشتند. آقای پاشینیان در فراخوانی هواداران خود را به تظاهرات در روز پنجشنبه دعوت کرده و گفت: «اعتراض‌ها در سراسر ارمنستان بیشتر خواهد شد تا مقامات صدای ما را بشوند.»

معترضان روز پنجشنبه جاده‌های اصلی منتهی به پایتخت را مسدود کرده و فریاد «پیروزی» سرمی‌دادند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو اروپای آزاد / ح.ر. / ج
XS
SM
MD
LG