لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۹

در خواست اتحادیه اروپا برای آزادی کشیش محکوم به اعدام در ایران


کاترین اشتون
کاترین اشتون
همزمان با درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی کشیش ایرانی محکوم به اعدام ، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز خواستار آن شد که ایران به تعهدات‌ خود احترام گذاشته و یوسف ندرخانی را آزاد کند. در همین حال، لهستان، ریاست دوره‌ای اتحادیه ارویا را بر عهده دارد، نیز با احضار سفیر ایران خواستار توقف حکم اعدام این مسیحی ایرانی شد.

يوسف ندرخانی کشيش ايرانی، پيرو کليسای انجيلی، و همسرش که هر دو از اسلام به مسيحيت گرويده‌اند دو سال پیش در شهر رشت بازداشت شدند.

دادگاه بدوی یوسف ندرخانی را به «ترک دين » و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم و در نهایت وی را به اعدام محکوم کرد.

کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای گفت: «من از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم به تعهدات بین‌المللی‌ خود در زمینه حقوق بشر و از جمله آزادی مذهب یا عقیده احترام بگذارد و قویا از ایران می‌خواهم که کشیش ندرخانی را به مرگ محکوم نکند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «من خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آقای ندرخانی هستم.»

از سوی دیگر روز پنجشنبه وزارت خارجه لهستان با احضار سفیر ایران، خواستار آن شد که یوسف ندرخانی از زندان آزاد شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه لهستان، یژی پومیانووسکی، معاون وزیر خارج این کشور، از سفیر ایران خواسته است که این حکم متوقف بشود.

روز پنجشنبه سخنگوی کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی یوسف ندرخانی از زندان شد چراکه به گفته او، آزادی مذهب از جمله حقوق جهانشمول بشر است که مقام‌های ایرانی متعهد به رعایت کردن آن شده‌اند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود گفت: «کشیش ندرخانی کاری به جز پایبندی به ایمان قلبی‌اش که حق جهانشمول همه انسان‌هاست، انجام نداده است.»

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است: اجباری که مسئولان ایرانی به این شهروند مسیحی برای برگشتن از ایمانش بر او تحمیل کرده‌اند «ناقض آن ارزش‌های دینی‌ است که مسئولان ایرانی مدعی دفاع از آن هستند» و به مثابه زیر پا گذاشتن اصول و نقض تعهدات بین‌المللی ایران است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی «نهایت بی‌اعتنایی» مقام‌های ایرانی به آزادی مذهب است و بیانگر نقض ادامه‌دار حقوق جهانشمول شهروندان ایرانی است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود از مقام‌های ایرانی خواسته است کشیش ندرخانی را آزاد کرده و تعهد خود را به «حقوق ابتداییِ جهانشمولِ بشر و از جمله آزادی مذهب» نشان دهند.

درهمین حال محمد علی دادخواه، روز پنجشنبه، در گفت‌وگو با راديو فردا ابراز اميدواری کرد که موکلش، يوسف ندرخانی در دادگاه تجدید نظر عفو شود.

محمد علی دادخواه گفت ۹۵ درصد احتمال دارد يوسف ندرخانی در دادگاه تجديدنظر عفو شود.

جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا و ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا نیز روز چهارشنبه از ايران خواستند حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش مسیحی ايرانی را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG