لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

گزارش کمیته حقیقت‌یاب کولبرها به مجلس ارائه می‌شود


کولبران در مناطق مرزی استان کردستان
کولبران در مناطق مرزی استان کردستان

یک عضو «کمیته حقیقت‌یاب ساماندهی کولبرها»، می‌گوید بیمه و اشتغال مهمترین خواسته این قشر است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر گفت این کمیته سفر سه‌روزه‌ای به منطقه غرب کشور داشته است تا در جریان مشکلات کولبران قرار بگیرد.

این نماینده پوشش بیمه و آسفالت مسیر کولبری را از مهم‌ترین خواسته‌های کولبران دانست و گفت: «همچنین کولبرها از اعضای کمیته حقیقت‌یاب درخواست داشتند تا درآمد معابر مرزی که ۴۰ درصد برا‌ی استانداری‌ها و ۶۰ درصد برای تهران اختصاص می‌یابد همه صرف عمران و آبادنی شهرهای مرزی شود.»

حذف‌ دلال‌ها یکی دیگر از خواسته‌های کولبران است که این نماینده به آن اشاره کرده است.

تیراندازی مرزبانان به کولبران هم مورد دیگری بود که نماینده پیرانشهر به آن اشاره کرد. وی گفت: «باید هنگ مرزی و نیروی انتظامی در صورت مشکوک شدن به فردی او را بازداشت کرده تا به وضعیت‌اش در دادگاه صالحه پرداخته شود و حکم صادر گردد نه اینکه هنگ مرزی به دلیل مشکوک شدن به فردی به او تیراندازی کند.»

رسول خضری گفت این هفته گزارش هیات حقیقت‌یاب به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تقدیم خواهد شد و اگر رئیس مجلس قبول کند این گزارش در صحن مجلس هم قرائت می‌شود.

در بهمن ماه امسال، شماری از کولبران در مسیرهای کوهستانی غرب کشور گرفتار بهمن شدند که به مرگ تعدادی از آنها منجر شد. پس از آن بود که مصائب کولبران بار دیگر در رسانه‌ها و مجلس مورد توجه قرار گرفت.

هفته گذشته نیز یک کولبر ۱۷ ساله در ارتفاعات سردشت به‌علت سرما جان خود را از دست داد.

پس از جان باختن کولبرها در بهمن ماه شماری از نمایندگان طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها ارائه کرده‌اند.

همزمان۶۰ فعال ‌مدنی و سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و نمایندگان مجلس خواسته‌اند که در کوتاه‌مدت از خانواده آسیب‌دیدگان دلجویی و در دراز‌مدت در جهت ایجاد شغل‌های بیشتر در استان‌های غربی ایران اقدام کنند.

روز یکشنبه مدیر عامل مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد که «تمامی کولبران این استان می‌توانند از حمایت‌های صندوق بیمه برخوردار شوند.»

محمد رستمی افزود: «بر اساس این تفاهم‌نامه برای ۱۵ هزار کولبر استان کردستان که آمار آنها از سوی استانداری به صندوق بیمه اجتماعی ارائه شده، در سال آینده دفترچه کولبری صادر خواهد شد و این افراد که به طور عام ساکن روستاهای شهرستان‌های سقز، مریوان، سروآباد و بانه هستند می‌توانند از سال ۹۶ تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قراربگیرند.»

رسول خضری نماینده پیرانشهر نیز رو یکشنبه اظهار داشت که با موافقت وزیر کار، کو‌لبران از نیمه دوم فروردین بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG