لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

موافقت اسرائیل و حماس برای آتش‌بس


 کنفراس خبری وزیران خارجه مصر و آمریکا
کنفراس خبری وزیران خارجه مصر و آمریکا
اسرائیل و گروه فلسطینی حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند، با میانجی‌گری مصر به توافق آتش‌بس دست یافتند.

این توافق پس از هشت روز حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه از یک سو و حملات موشکی و راکتی گروه‌های فلسطینی به اسرائیل حاصل شده است.

محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر شامگاه چهارشنبه ۱ آذر ماه در کنفرانس خبری مشترکی با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در قاهره، دستیابی به این توافق را اعلام کرد.

او تصریح کرد که آتش بس از ساعت ۹:۳۰ (۱۹ به وقت گرینویچ) دقیقه شب به وقت محلی اجرا می‌شود.

محمد کامل عمرو درباره جزئیات توافق آتش‌بس سخنی به میان نیاورد اما گفت که متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه به نقل از منابع مطلع مصری اعلام کردند که توافق آتش‌بس، پایان محاصره نوار غزه که از سال ۲۰۰۷ میلادی توسط اسرائیل آغاز شده است را شامل نمی‌شود. این خبر البته هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

اسرائیل می‌گوید به منظور جلوگیری از پرتاب راکت و موشک به مناطق اسرائیلی‌نشین، نوار غزه را در محاصره قرار داده است.

محمد کامل عمرو در کنفرانس خبری خود از تلاش‌های مصر برای دستیابی به توافق آتش‌بس سخن گفت.

مصر در چند روز گذشته دیپلماسی فعالی در تماس با طرف‌های درگیر و همچنین تماس با طرف‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس از خود نشان داد.

وزیر امور خارجه مصر همچنین از تلاش‌ها و کمک‌های ترکیه و قطر در این زمینه تشکر کرد.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون در این کنفرانس خبری با استقبال از توافق آتش‌بس، از تلاش‌های محمد مرسی رئیس جمهور مصر تشکر کرد.

کلینتون تصریح کرد که همین سیاست‌ها است که مصر را به مرکز ثبات و نمونه‌ای برای دموکراسی تبدیل کرده است.

او گفت که باید از این پس تلاش‌ها برای ثبات در منطقه آغاز شود به گونه‌ای که هم وضعیت مردم منطقه بهبود یابد و هم امنیت مردم اسرائیل تامین شود.

خبرهایی از دستیابی دو طرف به توافق آتش بس، شامگاه سه شنبه منتشر شده بود. محمد مرسی سه شنبه گفته بود که حملات اسرائیل به نوار غزه «متوقف» خواهد شد. هشام قندیل نخست وزیر مصر هم از توافقی قریب الوقوع خبر داده بود. اما این توافق شامگاه سه شنبه حاصل نشد. مقام‌های حماس اسرائیل را متهم به تاخیر در پاسخ به پیش‌نویس آتش بس کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات آتش‌بس گفته است که این توافق با ضمانت‌هایی که مصر به دو طرف داده منعقد شده است. این منبع خاطرنشان کرده است که توافق آتش‌بس شامل «متوقف شدن ترورها و عملیات نظامی گاه‌به‌گاه» و همچنین «تسهیل نقل و انتقال فلسطینی‌ها» می‌شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که او با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفت‌و‌گو کرده و گفته است می‌خواهد به آتش‌بس فرصت بدهد.

در این بیانیه که شامگاه چهارشنبه منتشر شد آمده است: «ساعاتی پیش نتانیاهو با باراک اوباما تلفنی گفت‌و‌گو کرد و تاکید کرد که به پیشنهاد آتش‌بس مصر موافقت کرده و می‌خواهد به آتش‌بس برای استقرار ثبات و آرامش فرصت پیاده شدن بدهد.»

شمار کشته شدگان در نوار غزه در نتیجه حملات جنگنده‌های اسرائیلی در هشت روز گذشته، از مرز ۱۴۵ نفر فرا‌تر رفت.

پیش از این‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری مشترک خود با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام الله گفت که برای آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، باید بر سر بسیاری جزئیات توافق شود.

محمود عباس هم در این کنفرانس خبری از اسرائیل خواست به حملات خود به نوار غزه پایان دهد. او خاطرنشان کرد در صورت متوقف شدن حملات اسرائیل، گروه‌های فلسطینی هم پرتاب راکت و موشک را متوقف خواهند کرد.

بان گی مون پیش از آن به مصر و اسرائیل هم رفته بود و با مقام‌های این کشور‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

هیلاری کلینتون پیش از سفر به مصر، در تل آویو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.
XS
SM
MD
LG