لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

پهلوگیری «نخستین» نفتکش چینی پس از تحریم‌های اروپا در ساحل ایران


خارک
خارک
یک ابرنفتکش چینی که قادر به حمل ۲ میلیون بشکه نفت خام است برای نخستین‌بار پس از اعمال تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، در سواحل آب‌های جنوبی ایران مشاهده شده است.

خبرگزاری بلومبرگ با استناد به داده های شرکت اطلاعات کشتیرانی «آی اچ اس» که مسیر نفتکش‌ها در جهان را ردگیری می‌کند و مقر آن در بریتانیا است، روز چهارشنبه ۷ فروردین گزارش داده است که یک نفتکش چینی در ۲۱ مارس، اول فروردین، در آب‌های ساحلی خارک مشاهده شده است.

بر اساس این گزارش نفتکش «یوان هانگ یو» متعلق به شرکت دولتی «کشتیرانی اقیانوس چین»، بزرگترین شرکت کشتیرانی این کشور بعد از چند روز توقف،۷ فروردین خلیج فارس را ترک کرده است.

بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرکت‌های بیمه این اتحادیه که پوشش بیمه‌ای ۹۵ درصد از نفتکش‌های جهان را ارائه می‌دهند از اول ماه ژوئیه ارائه هرگونه بیمه‌نامه برای کشتی‌های حامل نفت ایران را متوقف کرده‌اند.

ریچارد هارلی کارشناس ارشد شرکت «ای اچ اس» به بلومبرگ گفته است که این اولین باری است که وجود یک نفتکش دولتی چین در آب‌های ساحلی ایران بعد از تحریم‌های نفتی غرب تایید می‌شود.

روز سه‌شنبه «هانگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این کشور بر اساس نیازهای خود همکاری شفاف و معمولی در زمینه انرژی با ایران دارد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا دولت چین پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران به این کشور را تامین می‌کند یا نه، تنها گفت که دولت چین علیه اعمال تحریم کشوری علیه کشور دیگر بر اساس قوانین داخلی خود است.

این گزارش می‌افزاید که قبل و بعد از تحریم‌های اروپا علیه ایران این گمانه‌زنی وجود داشته که آیا دولت چین مستقیما پوشش بیمه‌ای نفتکش‌های حامل نفت ایران را انجام خواهد داد یا از گزینه‌های جایگزین استفاده خواهد کرد.

اگرچه دولت چین در سال ۲۰۱۲ میلادی واردات نفت از ایران را تا ۲۲ درصد کاهش داد، اما گزارش‌ها حاکی است که طی ماه‌های اخیر واردات نفت چین از ایران به شدت افزایش یافته است.

در همین زمینه اول فروردین ماه خبرگزاری رویترز گزارش داد که واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن تا ۶۸ درصد افزایش یافته و به رقم ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه نفت در روز رسیده است.

گزارش جدید آژانس جهانی انرژی نیز می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل آن از ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز به ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.
XS
SM
MD
LG