لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

دبیر کمیسیون مجلس: دفتر حقوق بشر اتحادیه اروپا مغایر با اصول حاکمیتی است


محمدجواد کمالی، دبیر کمیسون امنیت ملی مجلس، روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، ایجاد دفتر حقوق بشر اتحادیه اروپا در تهران را مغایر با اصول حاکمیتی دانست.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اما گشایش دفتر دیپلماتیک این اتحادیه در ایران را بلامانع توصیف کرد.

به تازگی پارلمان اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خواستار گسترش روابط با ایران شد.

در بیانیه پارلمان اتحادیه اروپا در این باره آمده است که این اتحادیه مایل است در ایران دفتر داشته باشد تا از جمله مناسبات فرهنگی، آموزشی،‌ تجاری و زیست‌محیطی با ایران تعمیق یابد و ایران و اتحادیه اروپا بتوانند در زمینه مسائل حقوق بشری همکاری بهتری داشته باشند.

در این بیانیه‌ اشاره‌ای به ایجاد دفتری جداگانه برای مسائل حقوق بشری نشده، اما مقام‌های ایرانی بلافاصله به آن واکنش دادند. از جمله محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، این دفتر را «لانه فساد» خوانده و گفت که دستگاه قضایی اجازه گشایش آن در ایران را نخواهد داد.

در پی آن امامان جمعه نیز نسبت به گشایش این دفتر موضع گرفتند و آن را بخشی از پروژه «نفوذ» غربی‌ها در ایران خواندند.

محمدجواد کمالی،‌ دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در ادامه این انتقادها روز سه‌شنبه گفت: «باید این نکته به طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها تفهیم شود که اگر قرار باشد در این رفت و آمدها و مذاکرات حقوق بشری با کسانی که محکومان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هستند ارتباط برقرار کنند، قطعاً این مذاکرات دچار چالش می‌شود.»

سه سال پیش بود که کاترین اشتون، رئیس وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تهران با نرگس محمدی و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی در تهران دیدار کرد، دیداری که با خشم اصولگرایان مواجه شد و به نظر می‌رسد هنوز آن را فراموش نکرده‌اند.

با وجود همه این مخالفت‌ها، و در راستای بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه دومین دور از مذاکرات تهران و اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز می‌شود، مذاکراتی که به گفته مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه حقوق بشر هم یکی از محورهای آن است. نمایندگان قوه قضاییه نیز در این گفت‌وگوها حضور دارند.

به گفته آقای تخت روانچی، ایران و اتحادیه اروپا از جمله در زمینه انرژی‌، حمل و نقل‌، آموزش‌، همکاری‌های دانشگاهی، عراق‌، یمن‌، سوریه و افغانستان و همکاری‌های‌ بانکی گفت‌وگو می‌کنند.

دور نخست گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در بهمن‌ماه و در تهران برگزار شد.

روز یک‌شنبه مجید تخت روانچی گفت که تا چند ماه دیگر دفتر اتحادیه اروپا در ایران بازگشایی می‌شود، اما یک روز بعد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت «نمی‌توان زمانی را برای تحقق این موضوع پیش‌بینی کرد.»

XS
SM
MD
LG