لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

صدور ۴۰ حکم اعدام در استان اردبیل به اتهام «قاچاق مواد مخدر»


رئیس کل دادگستری استان اردبیل از صدور حکم اعدام برای حدود ۴۰ نفر از «قاچاقچیان مواد مخدر» در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی رضایی، رئیس دادگستری استان اردبیل روز شنبه گفت: «هم اکنون تعدادی از احکام صادره مراحل قانونی لازم را طی کرده‌اند و بزودی به مرحله اجرا در خواهند آمد.»

رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: «دستگاه قضایی دغدغه خانواده‌ها در خصوص موادمخدر را با اعدام سوداگران مرگ پاسخ خواهد داد.»

رئیس کل استان اردبیل در حالی از صدور ۴۰ حکم اعدام در این استان خبر داده که در همین ماه، محمدباقر باقری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اعلام کرد در سال گذشته ۱۴۰ نفر «از قاچاقچیان مواد مخدر» در این استان اعدام شده‌اند.

در خرداد ماه امسال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران هم گفت برای ۳۰۰ متهم به قاچاق مواد مخدر حکم اعدام صادر شده است.

به گفته محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه «۷۴ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر» است و اعدام مربوط به قصاص در ردیف دوم قرار دارد.

ایران یکی از بالاترین نرخ‌های‌ اعدام در جهان را به خود اختصاص داده و از سوی گروه‌‌ها و سازمان‌های حقوق‌ بشری با انتقاد روبرو بوده است.

بنا بر گزارش، سازمان عفو بین‌الملل ایران در سال ۲۰۱۰ دست کم ۲۵۲ نفر را اعدام کرد که ۱۴ مورد آن در ملا عام بوده است.

در سال جاری میلادی، ناوی پیلای، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، نسبت به افزایش مجازات اعدام در ایران هشدار داد و از مقام‌‌های ایرانی خواست به صدور احکام اعدام پایان دهند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر با این حال ابراز تاسف کرد مسئولان ایرانی به جای پاسخ مثبت به درخواست‌های بین‌المللی، مجازات اعدام در ایران را افزایش داده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین دستگاه قضایی ایران را به خاطر «رعایت نکردن» رویه‌ منصفانه در محاکمات مورد انتقاد قرار می‌دهند.
XS
SM
MD
LG