لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

فراخوان فتح برای تظاهرات اعتراضی علیه سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا


تظارهرات فلسطینیان معترض در بیت‌المقدس (اورشلیم) در جمعه هشتم دسامبر
تظارهرات فلسطینیان معترض در بیت‌المقدس (اورشلیم) در جمعه هشتم دسامبر

جنبش فلسطینی فتح که محمود عباس عضو ارشد آن است، روز شنبه از فلسطینی‌ها خواست در اعتراض به سفر مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به بیت‌المقدس، اورشلیم، راهپیمایی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فتح در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همزمان با دیدار روز چهارشنبه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از بیت‌المقدس به برگزاری تظاهرات خشم در ورودی‌های بیت‌المقدس و شهر قدس دعوت می‌کنیم تا به این تصمیم ترامپ اعتراض خود را نشان دهیم».

پیشتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار با مایک پنس را لغو کرده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همان طور که در رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود روز ۱۵ آذر بیت‌المقدس، اورشلیم، را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد سفارت این کشور از تل‌آویو به این شهر انتقال می‌یابد.

این تصمیم با واکنش‌های گسترده بین‌المللی و اعتراض بسیاری از کشورهای اسلامی مواجه شد.

در پی این تصمیم درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی در گرفته است.

وضعیت بیت‌المقدس، اورشلیم، یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در پی جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل بخش شرقی بیت‌المقدس، اورشلیم، را تحت کنترل خود درآورد. این در حالی است که فلسطینی‌ها این ناحیه را پایتخت کشور آتی فلسطین می‌دانند.

فراخوان تظاهرات فلسطینی‌ها در حالی صورت گرفته که هزاران فلسطینی روز شنبه در تشییع جنازه چهار فلسطینی شرکت کردند. این چهار فلسطینی روز جمعه در درگیری با نیروهای اسرائیلی در غزه و کرانه باختری کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که تشییع‌کنندگان در روستای بیت‌اولا در کرانه باختری شعارهایی علیه دونالد ترامپ سر می‌دادند و مردان نقاب‌پوش نیز شلیک هوایی می‌کردند.

برپایه این گزارش در نوار غزه که در کنترل حماس است کشته‌های روز جمعه تشییع شدند.

روزنامه هاآرتص نوشته است یکی از کشته‌شدگان ابراهيم ابو ثريا ۲۹ ساله بود که دوپا نداشت. منابع فلسطینی می‌گویند که این فرد چند سال پیش در یک حمله هوایی اسرائیلی پاهای خود را از دست داده بود.

روزنامه هارآرتص همچنین گزارش کرده روز جمعه یک فلسطینی با چاقو به یک سرباز اسرائیلی حمله کرده که به ضرب گلوله کشته شد.

روز شنبه نهمین روز از اعتراض‌های فلسطینی‌ها بود که در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که مایک پنس تلاش خواهد کرد روند صلح را پیش ببرد. با این حال محمود عباس گفته است که فلسطینی‌ها دیگر آمریکا را به به عنوان میانجی‌ صلح نخواهند پذیرفت.

XS
SM
MD
LG