لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۲

نشست استانبول؛ اردوغان خواستار رسمی شدن اورشلیم به عنوان «پایتخت فلسطینی‌ها» شد


رهبران کشورهای مسلمان در نشست استانبول؛ حسن روحانی (سمت چپ)
رهبران کشورهای مسلمان در نشست استانبول؛ حسن روحانی (سمت چپ)

در ادامه انتقادات تند خود از اسرائیل در پی تصمیم دونالد ترامپ درباره شهر اورشلیم‌ـ‌بیت‌المقدس، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه بار دیگر اسرائیل را به «اقدامات تروریستی» متهم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که هم‌اکنون میزبان نشستی اضطراری در پی به رسمیت شناخته شدن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به دست آمریکاست تندترین واکنش‌ها را به این تصمیم داشته است.

در این نشست، حسن روحانی، رئیس جمهور، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، نیز از ایران حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان روز چهارشنبه گفت: « از کشورهایی که به قانون بین‌الملل و انصاف احترام می‌گذارند دعوت می‌کنم تا بیت‌المقدس اشغالی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.»

وی همچنین افزود که «کشورهای اسلامی هرگز از این درخواست خود کوتاه نخواهند آمد.»

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: «با این تصمیم، اسرائیل برای تمامی فعالیت‌های تروریستی خود که انجام داده پاداش گرفت و این ترامپ بود که این پاداش را بخشید.»

رئیس‌ جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

لینک مستقیم

دونالد ترامپ در حالی این تصمیم را اعلام کرد که تقریبا تمام رهبران جهان و منطقه با آن مخالفت کرده و آن را در این برهه از زمان دست‌کم نالازم دانستند.

روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نیز جلسه‌ای داشت که طی آن فرانسه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و سوئد از ایالات متحده خواستند تا «پیشنهادهای مشروح» خود را برای یافتن راه حل مسئله خاورمیانه و برقراری صلح در میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ارائه کند.

رئیس جمهور ترکیه نیز خواستار جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول شد، جلسه‌ای که روز چهارشنبه، ۲۲ آذرماه، در آن به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود بار دیگر خواستار تغییر در تصمیم رئیس جمهور آمریکا شد و از رهبران جهان خواست اورشلیم، بیت‌المقدس، را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.

در پیمان صلح ۱۹۹۳ میان اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین قرار شد که جایگاه نهایی این شهر تاریخی در مراحل پیشرفته مذاکرات صلح میان دو طرف تعیین شود؛ اما روند صلح سال‌هاست که معلق مانده است.

پیشتر همین خبرگزاری در روز شنبه، ۱۸ آذرماه، در گزارشی به نقل از یک «منبع ترک» از تعهد روسای‌ جمهور ترکیه و فرانسه به همکاری برای تغییر در تصمیم دونالد ترامپ درباره اورشلیم خبر داده بود.

آقای اردوغان روز چهارشنبه همچنین تصمیم واشینگتن را «جایزه‌ای برای اقدامات تروریستی» اسرائیل خواند و هشدار داد که بیت‌المقدس «خط قرمز» مسلمانان است.

او پیشتر هم در روز یک‌شنبه گذشته اسرائیل را «کشوری تروریست» و «کودک‌کش» خوانده و وعده داده بود که با تصمیم اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل «مبارزه خواهد کرد».

در واکنش به این موضع، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، رجب طیب اردوغان را رهبری خواند که «روستاییان کرد را بمباران می‌کند و به تروریست‌ها یاری می‌رساند».

سخنرانی حسن روحانی در استانبول

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز روز چهارشنبه در نشست سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرده و خواستار مخالفت با تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره اورشلیم و پیگیری آن در سطح شورای امنیت سازمان ملل شد.

او در تلاش برای ریشه‌یابی تصمیم رئیس جمهور آمریکا «تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با» اسرائیل را «محرک و مشوق» این تصمیم‌گیری دانست.

آقای روحانی مقصود خود از «برخی» را روشن نکرد، اما با توجه به فضای بی‌اعتمادی و تنشی که میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در حال حاضر وجود دارد و نزدیکی این کشور به اسرائیل در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد اشاره او به عربستان باشد.

او گفت: «تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که... در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها [اسرائیل] برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.»

XS
SM
MD
LG