لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

طرح اشرف غنی برای توافق صلح با طالبان


اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در کنفرانس پروسه کابل
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در کنفرانس پروسه کابل

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، اعلام کرد، دولت افغانستان در پی آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان است تا در نهایت این گروه به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود.

اشرف غنی‌، رئیس جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه نهم اسفندماه، در کنفرانس «پروسه کابل» که با حضور بیش از ۲۵ کشور و سازمان‌ بین‌المللی در کابل تشکیل شده، از طرح خود برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان خبر داد.

اعلام این طرح تنها چند روز پیش از اعلام آمادگی طالبان برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا صورت می‌گیرد.

اشرف غنی گفت: «به طالبان صلح را پیشنهاد نموده‌ایم که در آن منافع علیای کشور و مشارکت همه اتباع و حقوق زنان مصون باشد.»

رئیس جمهور افغانستان هفت بند مندرج در مورد موافقنامه صلح مطرح را مطرح کرد؛ آتش‌بس، به رسمیت شناخته شدن طالبان به عنوان یک گروه سیاسی، اعتمادسازی در دوره انتقالی و انتخابات فراگیر، بازنگری قانون اساسی، اجرای عدالت و حل‌وفصل شکایات، تطبیق قوانین، آزادی زندانیان و حذف نام طالبان از فهرست تحریم‌ها، تامین امنیت شهروندان افغان، توسعه اقتصادی-اجتماعی و حمایت و مشارکت بین‌المللی مفاد طرح پیشنهادی اشرف غنی برای صلح هستند.

اشرف غنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اکنون تصمیم با شماست، صلح را بپذیرید.... و بگذارید ثبات به این کشور بازگردد.»

با اوج‌گیری حملات طالبان در ماه‌های اخیر، شمار تلفات غیرنظامیان به‌طور محسوسی افزایش پیدا کرده است.

حملات طالبان همزمان است با شدت عمل نیروهای آمریکایی در افغانستان. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر خواستار مقابله شدیدتر با طالبان شده بود.

روز دوشنبه طالبان اعلام کرد این گروه خود را برای گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا آماده می‌کند تا به یک «راه‌حل مسالمت‌آمیز» برای افغانستان دست یابند.

با این حال در بیانیه طالبان اشاره‌ای به مذاکره با دولت افغانستان نشده است. آمریکا هرگونه طرح صلحی را منوط به حضور دولت افغانستان در مذاکرات کرده است.

طرح اشرف غنی‌ برای گفت‌وگو با طالبان چرخشی آشکار در سیاست‌های وی به‌شمار می‌آید. وی همواره طالبان را «تروریست» و «شورشی» خطاب کرده است.

با وجود حملات هوایی گسترده آمریکا، طالبان بخش بزرگی از کشور را تحت کنترل یا نفوذ خود دارد.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری افغانستان، خبرگزاری فرانسه و رویترز. ح.ر. / پ.پ

XS
SM
MD
LG