لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

رکورد دمای هوا در ماه‌های ژوییه و اوت شکسته شد


اگر شما هم در شمار افرادی بودید که حس می‌کردید گرمای تابستان امسال از سال‌های قبل بیشتر است، باید بگوییم که درست می‌گفتید.

داده‌های آماری سازمان فضانوردی آمریکا، ناسا،‌ می‌گوید که ماه اوت (مرداد-شهریور) امسال رکورد دمای هوا را شکسته است. به گزارش گاردین، گرمای ژوییه و اوت (خرداد و مرداد) امسال در ۱۳۶ سالی که دمای هوا ثبت می‌شود، بی‌سابقه بوده است.

میانگین دمای هوای ماه اوت تقریبا یک درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ بوده است.

سال ۲۰۱۶، گرم‌ترین سال ثبت شده در رکورد‌های دانشمندان بوده است. از آنجا که معمولا اوج گرمای هوا مربوط به اواخر خرداد-اوایل مرداد است، گرمای بی‌سابقه اوت (اواخر مرداد، اوایل شهریور) بی‌سابقه بوده است. قبل از این ماه، ژوییه همین سال گرمترین ماه ثبت شده بود.

به گزارش وب‌سایت ساینس آلرت، از داده‌های ناسا می‌شود دریافت که ماه اوت، یازدهمین ماهی بوده است که گرمای کره زمین به میزانی بیشتر از رکورد سابق خود رسیده است. کریس فیلد، یک دانشمند کارشناس شرایط اقلیمی می‌گوید که بخش ترسناک داستان این است که حالا ما به دوره‌ای رسیده‌ایم که دیگر اگر یک ماه رکورد گرما را نشکند، باید تعجب کنیم.

گوین اشمیتت، از مرکز فضایی ناسا، می‌گوید که مسله گرم‌تر شدن دما به اندازه یک صدم درجه در هر سال نیست. بلکه باید به اثرات طولانی‌‌مدت این گرمایش نگاه کرد. به گفته وی متوسط دما در سراسر کره زمین نسبت به قرن ۱۹ام، یک درجه سانتیگراد بیشتر است و همین یک درجه اثرات خیلی زیادی بر یخ‌های قطبی، کشاورزی، بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و ..دارد.

با آنکه هنوز چهارماه به پایان سال ۲۰۱۶ میلادی باقی مانده است، اما دانشمندان می‌گویند که به احتمال ۹۹ درصد، امسال، گرم‌ترین سالی در تاریخ ثبت شده کره زمین است. رکوردی که سال گذشته شکسته شده بود.

XS
SM
MD
LG