لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

سرعت کنونی افزایش سطح دریاها در ۲۸۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است


جنوبگان
جنوبگان

یک گروهی تحقیقاتی می‌گوید سرعت کنونی بالا آمدن سطح دریا‌ها در طول ۲۸۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان تحقیقی درباره بالا آمدن و پایین رفتن سطح آب دریا‌ها در چندین نقطه در سراسر زمین در طول قرن‌ها و هزاره‌های گذشته انجام داد‌ه‌اند.

تا دهه ۱۸۸۰ و شروع صنعتی شدن، سریع‌ترین رشد بالاآمدن سطح دریا‌ها حدود ۱ تا ۱.۵ اینچ (۳ تا ۴ سانتی‌متر) - کمی بیشتر یا کمتر- در هر قرن بود. تا آن زمان، سطح آب دریا‌ها در جهان خیلی بیشتر یا کمتر از ۳ اینچ (۷.۵ سانتی‌متر) نسبت به متوسط ۲۰۰۰ سال پیش از آن نبود.

اما در قرن بیستم، سطح آب دریا‌ها ۵.۵ اینچ (۱۴ سانتی‌متر) بالا آمد. از سال ۱۹۹۳ نرخ رشد به یک فوت (۳۰ سانتی‌متر) در قرن افزایش یافته است.

نتایج دو تحقیق دیگر نشان می‌دهد سطح اقیانوس‌ها تا سال ۲۱۰۰ بین ۱۱ تا ۵۲ اینچ (۲۸ تا ۱۳۱ سانتی‌متر)، بسته به اینکه چه میزان گازهای گلخانه‌ای به وسیله صنایع و خودرو‌ها تولید می‌شوند، بالا خواهد آمد.

باب کوپ، استاد علوم زمین و سرپرست تحقیقی در مورد تغییر سطح آب دریا‌ها در سه هزارهٔ گذشته، می‌گوید «تردیدی نیست که قرن بیستم سریع‌ترین قرن است زیرا دمای زمین در قرن بیستم در اثر استفاده از سوخت فسیلی بالا رفته است.»

این دانشمندان برای یافتن بالا آمدن و پایین رفتن سطح آب دریا‌ها در گذشته به مرداب‌های نمکی و مناطق ساحلی سراسر زمین سفر کردند و از نشانه‌های مختلف برای یافتن این نکته که سطح آب دریا‌ها در زمان‌های متفاوت چگونه بوده است استفاده کردند.

کوپ و همکارانش بالا آمدن سطح آب دریا‌ها در طول قرون گذشته را ترسیم کردند. آنها به ۳۰۰۰ سال پیش بازگشتند. یافته‌های آنها نشان داد سطح دریاها تا زمان شروع عصر صنعتی شدن رو به کاهش بوده است.

این تحقیق نشان می‌دهد بالاآمدن سطح آب دریا‌ها در قرن بیستم عمدتا در اثر عوامل انسانی بوده است. تحقیق دیگری به وسیله این دانشمندان نشان می‌دهد که از سال ۱۹۵۰ حدود دوسوم سیل‌های ساحلی در ۲۷ نقطه از آمریکا ناشی از گرم شدن آب و هوا در اثر فعالیت‌های انسانی بوده است.

اگر بالاآمدن آب دریا‌ها ادامه یابد، همانطور که پیش‌بینی می‌شود، افزایش ۱۸ اینچی (۴۶ سانتی‌متر) سطح آب، خصوصا زمانی که سطح آب در زمان توفان به شدت بالا می‌آید، مشکلات و هزینه‌های زیادی ایجاد خواهد کرد.

اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با رشد کنونی ادامه پیدا کند، افزایش حدود ۲۲ تا ۵۲ اینچی (۵۷ تا ۱۳۱ سانتی‌متر) پیش‌بینی می‌شود. اگر کشور‌ها به تعهدات خود بر مبنای عهدنامه سال گذشته در پاریس پایبند باشند و افزایش دما را به ۲ درجه سانتیگراد محدود کنند، بالاآمدن آب دریا‌ها در محدوده ۱۱ تا ۲۲ اینچ (۲۸ تا ۵۶ سانتی‌متر) خواهد بود.

XS
SM
MD
LG