لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

ابراز خوشبینی ایران و روسیه درباره مذاکرات مسکو


سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر یک روزه خود به تهران با همتای خود علی اکبر صالحی و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکره کرد.

سرگئی لاوروف که تنها چند روز پیش از مذاکرات مسکو به ایران سفر کرد، از جمله درباره مذاکرات اتمی مسکو با مقام‌های ایرانی رایزنی داشت.

در حالی که لاوروف و صالحی پس دیدار با یکدیگر در کنفرانس خبری حاضر شدند، از محتوای مذاکرات وی با سعید جلیلی جزییات زیادی منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در کنفرانس خبری وزیران خارجه ایران و روسیه، علی اکبر صالحی و سرگئی لاوروف درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ ابراز خوشبینی کردند.

لاوروف در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که مفاد مندرج در قطعنامه‌های شورای امنیت باید از سوی ایران اجرا شود و در عین حال با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرد.

لاوروف گفت: «اگر جامعه بین‌المللی موضع جدی داشته باشد که در قطعنامه‌های شورای امنیت انعکاس می‌یابد، امر مشخصی است، اما تحریم‌های یک‌جانبه تاثیر مثبت ندارد.».

وزیر خارجه روسیه افزود: «موضع واحد جامع بین‌المللی در قطعنامه‌های شورای امنیت مشخص است. اجرا نکردن این قطعنامه‌ها از نظر ما درست نیست گرچه معتقدیم اگر تصمیمی به صورت جمعی گرفتیم، نباید جداگانه اقدام کنیم.»

تعلیق غنی سازی اورانیوم و امضای پروتکل‌های الحاقی از مهمترین محورهای قطعنامه‌های شورای امنیت هستند که تهران تاکنون از اجرای آن خودداری کرده است.

علی اکبر صالحی نیز در این کنفراس خبری با خوشبینی به مسیر گفت‌و‌گو‌ها اظهار داشت: «اعتقاد ما این است که جهت‌گیری هر دو طرف در مورد حل و فصل این موضوع جهت‌گیری صحیحی است و تا امروز در جهت صحیحی به جلو رفته است. امیدواریم در مسکو هم در‌‌ همان جهت سازنده پیش رود.»

وزیر خارجه ایران افزود: «البته موضوع پیچیده‌ای است که با صبر و حوصله و تحمل باید با آن برخورد کرد اما از آنجا که جهت آن درست است، ما به آینده و نتیجه آن هم خوشبین هستیم. گاهی این فرایند کند می‌شود و گاهی شتاب بیشتری می‌گیرد، اما در مجموع نسبت به نتیجه نهایی آن خوشبین هستیم.»

دو طرف همچنین بر عدم دخالت خارجی در سوریه تاکید کردند.

دیدار لاوروف و جلیلی

سرگئی لاوروف در تهران با سرتیم مذاکره کنندگان ایرانی، سعید جلیلی نیز گفت‌و‌گو کرد.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که سعید جلیلی از برگزار نشدن نشست معاونان و کار‌شناسان ایران و ۱+۵ پیش از مذاکرات مسکو بار دیگر انتقاد کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: «امیدوار است گروه ۱+۵ آماده ورود به بحث جدی درباره پیشنهادهای ایران را که به عنوان دستور کار با خانم اشتون توافق شده، باشد.»

وی افزود: «ایران به همکاری خود با آژانس در چارچوب پادمان ادامه می‌دهد و بر تثبیت حقوق مصرح خود به ویژه حق غنی سازی اورانیوم اصرار دارد.»

جلیلی در همین روز برای نمایندگان مجلس درباره مذاکرات مسکو گفته بود: «قرار است ۵ محور بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و پیشنهاد آنها مورد بحث قرار گیرد و ما بار‌ها به آنها در خصوص دچار نشدن به اشتباهات محاسباتی هشدار داده‌ایم.»

جلیلی در این هفته با کا‌ترین اشتون، نماینده ۱+۵ یک ساعت گفت‌و‌گوی تلفنی داشت و در ‌‌نهایت دو طرف گفتند درباره موضوعات مورد بحث در مسکو به توافق رسیده‌اند

گرچه جزییات زیادی از مذاکرات مقام‌های ایرانی و روس منتشر نشده است، اما یک روز پیش از سفر لاوروف، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که وی مطمئن است ایران از سوی روسیه و چین تحت فشار زیادی است که با جواب آماده به مسکو بیاید.

کلینتون گفت قانع کننده بودن پاسخ ایران در مسکو مشخص می‌شود. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که در مسکو یک مسیر بسیار روشن برای ایران ترسیم می‌شود تا اگر علاقمند به برون رفتِ دیپلماتیک از این وضع است، این مسیر را دنبال کند.

روز دوشنبه و سه شنبه هفته آینده ، مسکو میزبان ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود.
XS
SM
MD
LG