لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

میزان خروج ارز همراه مسافر در ایران به نصف کاهش یافت


دولت ایران از ۲۲ فروردین عرضه «اسکناس» دلار را متوقف کرد و آن را عمدتا به صورت اعتباری در اختیار متقاضیان گذاشت.
دولت ایران از ۲۲ فروردین عرضه «اسکناس» دلار را متوقف کرد و آن را عمدتا به صورت اعتباری در اختیار متقاضیان گذاشت.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت میزان خروج ارز همراه مسافر از طریق مرز هوایی را از ۱۰ هزار یورو به پنج هزار یورو کاهش داد.

در تازه‌ترین تصمیم دولت ایران برای کنترل ورود و خروج ارز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد: «خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر مجموعا تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای هوایی و تا سقف مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز است».

پس از تک‌نرخی شدن ناگهانی ارز که روز ۲۱ فروردین امسال اعلام شد، ارز اختصاص یافته به مسافران هوایی برای یک‌بار سفر در سال حداکثر هزار یورو اعلام شد که در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. پیشتر مسافران با ارائه پاسپورت، کارت ملی و بلیت می‌توانستند تا سقف ۵۰۰۰ دلار از بانک‌ها ارز دریافت کنند که بهای آن فرق چندانی با بازار آزاد نداشت.

در همین حال تیم اقتصادی دولت حسن روحانی روز یکشنبه در نشست غیرعلنی مجلس سیاست‌های ارزی کشور را پس از خروج آمریکا ازبرجام تشریح کردند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی در نشست غیرعلنی مجلس درباره سیاست‌های ارزی کشور حضور پیدا کردند. این جلسه دو ساعت ادامه داشت.

به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس، اسحاق جهانگیری در این نشست از دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دستگاه‌ها درباره تنظیم بازار ارز خبر داد.

در هفته‌های اخیر با توجه به اینکه گمان می‌رفت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج شود، بازار ارز در ایران متلاطم شد.

در پی آن اسحاق جهانگیری روز ۲۱ فروردین به‌طور ناگهانی خرید و فروش دلار در بازار آزاد را غیرقانونی اعلام کرد و گفت متقاضیان دلار می‌توانند برای واردات، ارز مورد نیاز خود را به قیمت ۴۲۰۰ تومان از دولت دریافت کنند.

بدین ترتیب دولت که عمده‌ترین توزیع‌کننده ارز در کشور است، عرضه «اسکناس» دلار را متوقف کرد و آن را عمدتا به صورت اعتباری در اختیار متقاضیان گذاشت.

با این حال دلار در بازار آزاد ارز مرز هفت هزار تومان را نیز رد کرد.

آن‌چنان‌که اکبر رنجبرزاده نقل کرده، اسحاق جهانگیری گفته است برای اینکه پس از خروج آمریکا، بازار ارز با هجوم خریداران مواجه نشود، دولت از پیش جهت کنترل آن برنامه‌ریزی کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اولویت دولت را تامین نیازهای داخلی عنوان کرده و گفته است اولویت‌های بعدی مسائلی چون تامین نیاز مسافران و دانشجویان است.

به گفته عضو هیات رئیسه مجلس، آقای جهانگیری خبر داده که دولت پیشنهادهایی به رهبر جمهوری اسلامی برای کنترل بازار ارز ارائه کرده و متعاقب آن آیت‌الله خامنه‌ای دستوری برای هماهنگی سایر قوا با دولت صادر کرده است.

محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به خبرگزاری مهر گفت ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست از «ثبات» در بازار ارز سخن گفته و تاکید کرده که «نرخ ارز ثابت خواهد ماند».

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، هم ضمن ارائه گزارشی مشابه از این نشست گفت: «البته نمایندگان از این وعده‌ها قانع نشدند و در حرف‌های‌شان تاکید کردند که اینها نباید در حد حرف بماند و باید ظهور و بروز آن را در عمل دید».

علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از آغاز نشست علنی با اشاره به جلسه مشترک با تیم اقتصادی دولت ابراز امیدواری کرد که با تعامل «تصمیمات دقیق‌تری» در این حوزه گرفته شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های شدیدتر از قبل علیه ایران وضع می‌کند.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری ایسنا، خبرآنلاین، تسنیم و مهر/ ح.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG