لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

ایران از توافق آمریکا و روسیه برای آتش‌بس در سوریه استقبال کرد


سین جابری انصاری، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ایران
سین جابری انصاری، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ایران

ایران، از توافق آتش‌بس در سوریه که یک روز پیش آمریکا و روسیه به آن دست یافتند، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسین جابری انصاری، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ایران، یکشنبه ۲۱ شهریور، در نشستی خبری که در محل موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در مشهد، به توافق اخیر آمریکا و روسیه برای آتش‌بس در سوریه اشاره کرد و افزود هرگونه توافقی باید بر سر بعد «انسانی، امنیتی و سیاسی» مبتنی باشد.

این مقام مسئول در وزارت امور ایران، حضور گروه‌هایی که آنهارا «تروریستی» توصیف کرد، عامل آن دانست که بخشی از بحران سوریه «امنیتی» باشد. او افزود که بدون توجه به این مساله، هرگونه راه‌ حلی برای بحران سوریه «ابتر» خواهد بود.

درباره بعد سیاسی، جابری انصاری گفت که «مطالباتی از سوی بخش‌هایی از جامعه سوریه برای تغییر وجود دارد که به طور طبیعی در ارائه هر راه‌حلی در بحران آن کشور، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد».

او افزود که «فاجعه انسانی» ناشی از بحران سوریه هم، نیازمند «راه‌حلی فوری و اضطراری» دارد.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران، با بیان‌ این‌که جمهوری اسلامی ایران، همواره معتقد بود بحران سوریه «راه‌حل نظامی ندارد»، افزود: «در این میان هر راه‌حل و توافقی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی، جایگرین تعیین آینده سوریه از سوی ملت آن کشور نمی‌شود».

جابری انصاری، ضمن اعلام استقبال جمهوری اسلامی ایران، از توافق آتش‌بس اخیر میان آمریکا و روسیه، در سوریه، گفت: «اعلام نظر جزئی‌تر در رابطه با این توافق، منوط به رایزنی با متحدان و دوستان و دریافت اطلاعات مشخص‌تر از تفاسیر و مباحث این توافق است و در این قالب کلی، موضع جمهوری اسلامی ایران، شکل می‌گیرد».

بامداد شنبه ۲۰ شهریور ماه، ایالات متحده آمریکا و روسیه، دستیابی به توافقی را اعلام کردند که می‌تواند راهی برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه باشد. برپایه این توافق، قرار است از شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، آتش‌بس در سراسر سوریه برقرار شود، روند رساندن کمک‌های بشر دوستانه به غیر نظامیان بهبود یابد و طی عملیات نظامی مشترکی، گروه‌های «تروریستی» هدف حمله قرار گیرند.

آمریکا و روسیه، ضمن اعلام دستیابی به این توافق، تاکید کردند که قرار شده، اسناد توافق را منتشر نکنند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که دولت این کشور، از توافق آتش‌بس استقبال کرده است. ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه نیز ضمن استقبال از توافق آتش‌بس، تاکید کرد که اجرای آن می‌تواند به کاهش رنج‌های مردم سوریه بیانجامد.

اتحادیه اروپا، توافق آمریکا-روسیه را گامی در راستای از سرگیری مذاکرات صلح دانست. ترکیه هم که در شمال سوریه، عملیاتی نظامی علیه شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» و همچنین «شبه‌نظامیان کُرد»، آغاز کرده، با اعلام استقبال از توافق آتش‌بس، تاکید کرد که به آن پایبند خواهد بود.

اما ائتلاف «احرار الشام» که از شماری از گروه‌های مسلح اسلامگرا تشکیل شده است، تاکید کرد که به توافق آتش‌بس پایبند نخواهد بود و به عملیات خود ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG