لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

افزایش بازداشت‌شدگان حادثه برخورد قطارها به چهار نفر


برخورد دو قطار در استان سمنان
برخورد دو قطار در استان سمنان

دادستان سمنان خبر داد که تعداد افراد بازداشت شده درباره حادثه برخورد دو قطار در این استان به چهار نفر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حیدرآسیابی اعلام کرد لوکوموتیوران قطار سمنان-مشهد که با قطار تبریز-مشهد برخورده کرده بود، صبح یکشنبه هفتم آذر دستگیر شده است.

وی اعلام کرد که این فرد بعد از حادثه فرار کرده بود که با بازداشت او تاکنون چهار نفر درباره این حادثه دستگیر شده‌اند.

دادستان سمنان، روز شنبه بدون اشاره به جزییات از بازداشت سه نفر درباره این حادثه خبر داده بود.

حسین عاشوری، رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، روز شنبه گفته بود که در این حادثه «تقریبا حدود ۱۰ نفر نقش داشتند» و «باید هر کدام مورد بازجویی قرار گیرند و دفاعیات آنها نیز شنیده شود».

دو قطار مسافربری روز جمعه پنجم آذرماه، در محور سمنان‌ـ‌دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» با یکدیگر برخورد کردند و این حادثه منجر به آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌ها شد.

در حالی که برخی از مسئولین از کشته شدن ۴۶ نفر در این حادثه خبر داده‌اند، دادستان سمنان روز یکشنبه ضمن رد این آمارها اعلام کرد که در این حادثه ۴۰ نفر کشته شده‌اند.

درباره دلیل این حادثه مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که قطار تبریز‌ـ‌مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ‌زدگی سیستم ترمز در پشت یک پیچ متوقف شده و توقف آن به مرکز کنترل در شاهرود اطلاع داده شده بود، اما پس از تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از این موضوع بی‌اطلاع بوده و به قطار مشهد-سمنان با وجود قرمز بودن مسیر اعلام کرده که مسیر باز است.

یک روز بعد از این حادثه محسن‌ پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن، استعفا کرد و این استعفا از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پذیرفته شد.

روز جمعه نیز رئیس‌جمهور خواستار معرفی مقصران این حادثه شده بود و رئیس قوه قضائیه ایران به رئیس دادگستری سمنان دستور داده بود که «برخورد قانونی و سریع» با مقصران حادثه انجام و نتایج پرونده به او اعلام شود.

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، روز یکشنبه گفت: «دولت در این رابطه با فوریت عمل کرد، یکی از اقدامات رسیدگی جدی به وضع مصدومین بود و دیگری کمک به خانواده‌هایی بود که داغ بزرگی دیده‌اند تا مشکلات جانبی نداشته باشند».

روز شنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به این حادثه و همچنین حادثه کشته شدن زائران ایرانی در راه بازگشت از مراسم اربعین، از مقام‌های حکومتی خواسته بود تا «از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند».

در حمله‌ انتحاری روز چهارم آذر گروه داعش به یک پمپ بنزین در شهر حله در مسیر بازگشت زائران مراسم اربعین، ده‌ها نفر کشته شدند.

بسیاری از تلفات این حادثه ایرانی، افغانستانی و پاکستانی بودند.

پیشتر مقامات ایرانی تعداد کشته شدگان این حادثه را ۴۰ نفر اعلام کرده بودند. با این حال خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از «یک منبع آگاه» در وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که بعد از این حادثه، ۸۰ زائر خوزستانی که در این محل حضور داشته‌اند، مفقود الاثر شده‌اند و به نظر می‌رسد در این حادثه کشته شده باشند.

به گفته این « منبع آگاه» سه اتوبوس که زائران خوزستانی را از عراق به ایران بازمی گرداندند در محل این انفجار توقف کرده بودند.

روز ۱۶ آبان نیز در یک انفجار در سامرای عراق هشت ایرانی کشته شده و نزدیک به ۱۰۰ ایرانی مجروح شده بودند.

مسئولیت این دو انفجار را نیز گروه حکومت اسلامی، داعش، بر عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG