لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

صادرات گاز ترکمنستان به ایران «پنج برابر» کاهش یافته است


تاسیسات گازی ترکمنستان
تاسیسات گازی ترکمنستان
آمارهای وزارت نفت ایران حاکی است که صادرات گاز ترکمنستان به ایران در طول دو سال گذشته تا پنج برابر کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر چهارشنبه چهارم دی ماه با استناد به آمارهای وزارت نفت ایران، گزارش داد که ترکمنستان در شش ماهه اول سال جاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل ایران داده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، همچنین گزارش ۱۲ اردیبهشت ماه سال گذشته خبرگزاری فارس، ترکمنستان طی سال ۹۰ حدود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر کرده بود.

جواد اوجی، مدیر وقت شرکت ملی گاز ایران آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که صادرات گاز ترکمنستان به ایران در نیمه اول ۹۱ سال تا ۵۲ درصد کاهش یافته است و به روزانه ۱۲ الی ۱۵ میلیون متر مکعب افت کرده است.

این کاهش تا آخر سال ۹۱ ادامه یافت و بر اساس گزارش‌های رسمی، ایران در مجموع در سال ۹۱ حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد کرد.

اکنون خبرگزاری مهر با استناد به آمار وزارت نفت می‌نویسد که ترکمنستان در نیمسال اول سال جاری کلا ۱.۲ میلیارد متر مکعب گاز به ایران صادر کرده است. این رقم نسبت به دور مشابه سال ۹۱ و ۹۰ به ترتیب بیش از دو برابر و ۵ برابر کاهش نشان می‌دهد.

کاهش پنج برابری صادرات گاز ترکمنستان به ایران در حالی است که بر اساس قراردادهای موجود، دولت عشق آباد باید روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب (سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب) گاز تحویل ایران بدهد.

ترکمنستان تاکنون به صورت رسمی درباره ميزان صادرات گاز به ايران و علت کاهش آن اظهار نظر نکرده است، اما خبرگزاری مهر، ۲۸ آذرماه سال گذشته طی گزارشی از بدهی يک ميليارد دلاری ايران به ترکمنستان خبر داده بود.

کاهش واردات گاز ایران در حالی است که حمیدرضا عراقی مدير عامل کنونی شركت ملی گاز ايران ماه گذشته هشدار داد که در زمستان سال جاری انتظار می‌رود که مصرف روزانه گاز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب برسد و در صورت عدم صرفه‌جویی شهروندان، کشور با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز مواجه خواهد شد.

خبرگزاری مهر در گزارش جدید خود می‌گوید که کل صادرات گاز ایران به ترکیه و ارمنستان در نیمه اول سال جاری ۴.۵ میلیارد متر مکعب بوده است. این در حالی است که بر اساس قرارداد ۱۹۹۶، ایران متعهد به صادرات ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه است. ایران در سال گذشته نیز نتوانست به تعهد خود عمل کند و بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم کل صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۱۲ حدود ۷.۵ میلیارد متر مکعب بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در این بین ظرفیت فعلی تولید و پالایش گاز طبیعی ایران در پالایشگاه‌ها به بیش از ۱۶۵ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری با توجه به راه‌اندازی طرح‌های جدید افزایش ظرفیت پالایش گاز در شوریجه خراسان، سراجه قم، پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، بیدبلند یک و فجرجم ظرفیت تولید و پالایش گاز کشور به مرز ۱۷۰ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ایران در سال گذشته ۱۶۰.۵ میلیارد متر مکعب تولید گاز داشت.

همچنین در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز از جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و ١٣٠ میلیون متر مکعب گاز به جمهوری نخجوان سوآپ شده است.

ایران، بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است. کل ذخایر گازی ایران ۳۳.۶ تریلیون متر مکعب است که این رقم معادل ۱۸ درصد از کل ذخایر گاز جهان است.
XS
SM
MD
LG