لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

اسرائیل: آماده‌ایم از روستای دروزی‌نشین حضر در خاک سوریه محافظت کنیم


 دروزی‌های ساکن در جولان تحت کنترل اسرائیل برای کمک به دروزی‌های روستای حضر در خاک سوریه به خطر مرزی آمده‌اند.
دروزی‌های ساکن در جولان تحت کنترل اسرائیل برای کمک به دروزی‌های روستای حضر در خاک سوریه به خطر مرزی آمده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید حاضر است از یک روستای دروزی‌نشین سوریه که نیروهای دولتی آن را بازپس گرفته‌اند، محاظفت کند. دولت سوریه می‌گوید جبهه النصره با حمله انتحاری ۹ نفر را در این روستا کشته‌ است

خبرگزاری رویترز بیانیه‌ ارتش اسرائیل را که صریحاً از آمادگی برای مداخله در جنگ داخلی سوریه سخن گفته، غیرمعمول توصیف کرده است.

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش کرده‌اند که یک عامل انتحاری با هدایت خودروی بمبگذاری شده به ایست‌بازرسی روستای دروزی‌نشین حضر ۹ نفر را کشته و ۲۳ تن دیگر ار زخمی کرده است.

روستای حضر در حومه شهر قنیطره قرار دارد. منابع ارتش سوریه گفته‌اند این حمله انتحاری از سوی جبهه‌ النصره صورت گرفته است.

رویترز می‌نویسد استان قنیطره با خاطر همجواری با بلندی‌های جولان، از حساسیت‌ ویژه‌ای برای اسرائیل برخوردار است.

در جنگ شش روزه کشورهای عربی و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اسرائیل بخش عمده‌ای از بلندی‌های جولان را به اشغال خود در آورد. اسرائیل در سال ۱۹۸۱ بلندی‌های جولان را ضمیمه خاک خود کرد اما از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشد.

شورشیان روز جمعه علیه مواضع نیروهای دولتی در استان قنیطره حمله‌ای تدارک دیدند تا دو منطقه‌ای را که همچنان در کنترل مخالفان است، به یگدیگر متصل کنند.

رویترز می‌نویسد حمله انتحاری به روستای حضر نیز بخشی از این عملیات بوده که دولت سوریه آن را به جبهه النصره نسبت داده‌ است.

رسانه‌های دولتی سوریه اسرائیل را متهم می‌کنند که اسرائیل به طرق گوناگون از جبهه النصره حمایت می‌کند، اما اسرائیل این اتهام را رد کرده است.

اقلیت دروزی در سوریه، اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و لبنان ساکن هستند. دروزیان اسرائیل که برخی از آنها مناصب بالایی در ارتش و دولت اسرائیل دارند، خواستار حمایت اسرائیل از دروزیان سوریه شده‌اند.

تلویزیون سوریه تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد پس از حمله انتحاری در روستای حضر، دروزیان ساکن در بلندی‌های جولان تحت تسلط اسرائیل تلاش می‌کنند خود را برای کمک به حضر برسانند.

ارتش اسرائیل در توئیتی اعلام کرد سربازان اسرائیلی اجازه نداده‌اند که دروزیان ساکن جولان به روستای حضر بروند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ خود می‌گوید: «ارتش اسرائیل مهیا و آماده است به ساکنان این روستا(حضر) کمک کند و از روی تعهدی که دروزیان دارد از آسیب یا تسلط بر حضر جلوگیری کند.»

اسرائیل: نزدیک به ۱۰۰ کاروان حمل سلاح را در سوریه بمباران کرده‌ایم

در همین حال نیروی هوایی ارتش اسرائیل تأیید کرده که نزدیک به ۱۰۰ بار در سال‌های اخیر محموله‌های «تسلیحاتی» ارتش سوریه و حزب‌الله را بمباران کرده است.

دولت سوریه می‌گوید چهارشنبه شب یک هواپیما‌ی اسرائیلی کارخانه‌ای در شهر حمص را بمباران کرده‌ و پدافند سوریه یک موشک زمین‌به هوا به سوی این هواپیما شیک کرده است.

درحالی که سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار تظر در این مورد خودداری کرده، شبکه ۱۰ اسرائیل گزارش داد که این هواپیما سالم به اسرائیل بازگشته است.

XS
SM
MD
LG