لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

قطعنامه‌ پیشنهادی ژاپن برای تمدید ۳۰ روزه فعالیت کمیته تفحص در سوریه


خان شیخون
خان شیخون

ژاپن با ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه به شورای امنیت، خواستار تمدید مأموریت «سازوکار تحقیق مشترک» در سوریه برای تحقیقات در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی شد.

پیش از این روسیه برای دهمین بار، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تمدید یکساله مأموریت این گروه تحقیق را وتو کرد.

از سوی دیگر پیش‌نویس پیشنهادی روسیه در شورای امنیت، به خاطر عدم رأی کافی از دستور کار شورای امنیت کنار گذاشته شد. روسیه خواستار آن شده بود گزارش کمیته تحقیق در مورد خان شیخون کنار گذاشته شود تا یک گزارش «فراگیر و با کیفیت بالا» از سوی همین کمیته دوباره تهیه شود.

«سازوکار تحقیق مشترک» که با همکاری سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۵ از سوی روسیه و آمریکا به‌طور مشترک به شورای امنیت پیشنهاد شد و همه اعضا به آن رای مثبت دادند.

وظیفه این کارشناسان بررسی عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه است.

پس از آخرین گزارش این کمیته که در آن دولت بشار اسد مسئول شماری از حملات شیمیایی شناخته شد، روسیه به شدت از آن انتقاد کرد.

این کمیته در آخرین گزارش خود، ابراز «اطمینان» کرده که در ماه آوریل نیروهای دولت سوریه در خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

برپایه یافته‌های این کمیته دولت بشار است متهم شده در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در سه حمله شیمیایی مسئول بوده است.

همچنین داعش بر اساس گزارش این کمیته در سال ۲۰۱۵ مسئول استفاده از گاز خردل بوده است.

این کمیته همچنین اعلام کرده داعش از گاز خردل در شهرک «ام حوش» در دو روز پیاپی، در سپتامبر سال ۲۰۱۶ استفاده کرده است.

دولت سوریه پیشتر گزارش‌ این کمیته تحقیق و تفحص درباره «حمله شیمیایی» به خان شیخون در بهار سال گذشته را «مغرضانه» دانسته و آن را «قصه‌پردازی» خوانده بود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از وتوی آخرین قطعنامه پیشنهادی برای تمدید مأموریت این کمیته از سوی روسیه، گفت مسکو «سازوکار تحقیق را که از حمایت همه اعضای شورا برخوردار بود، نابود کرد».

خانم هیلی روسیه را متهم کرد که با این اقدام به تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حملات شیمیایی خدشه وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ژاپن روز پنجشنبه با ارائه پیش‌نویس خود خواستار رأی‌گیری آن در شورای امنیت شده است. برای تصویب این پیش‌نویس به رأی دستکم ۹ عضو نیاز دارد در صورتی که هیچیک از اعضای دایم شورای امنیت آن را وتو نکنند.

XS
SM
MD
LG