لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

سفر دو روزه رهبر کره شمالی به چین


دیدار شی جینگ‌پینگ رئیس جمهور چین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در تاریخ ۲۷ مارس در شهر پکن
دیدار شی جینگ‌پینگ رئیس جمهور چین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در تاریخ ۲۷ مارس در شهر پکن

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نخستین سفر خارجی‌اش پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه وارد پکن شد.

رهبران کره شمالی و آمریکا هفته‌ گذشته در بیانیه‌ای متعهد شدند که شبه‌جزیره کره غیرهسته‌ای شود و ایالات متحده نیز به کره شمالی ضمانت‌های امنیتی بدهد.

در اقدامی غیرمتدوال رسانه‌های دولتی چین خبر سفر رهبر کره شمالی را پیش از پایان سفر اعلام کردند.

رسانه‌های چین پیشتر تنها هنگام پایان سفر رهبر کره شمالی، خبر آن را منتشر می‌کردند. برپایه این گزارش‌ها سفر رهبر کره شمالی دو روز به طول می‌انجامد.

این سومین سفر رهبر کره شمالی به چین در طول سه ماه گذشته است.

درهمین حال جِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری روزانه خود گفت: «امیدواریم که این دیدار به تعمیق بیشتر مناسبات چین-کره شمالی کمک کند و پیوند راهبردی میان دو کشور درباره موضوعات مهم را تقویت کند و به تحکیم صلح و ثبات منطقه بینجامد.»

وی توضیح بیشتری درباره اهداف این سفر ارائه نداد.

به‌رغم اختلافات چین و کره شمالی بر سر آزمایش‌های موشکی و اتمی، چین هنوز مهم‌ترین پشتیبان دیپلماتیک و اقتصادی پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود.

روز سه‌شنبه حضور نیروهای پلیس در مسیر بزرگراه چانگان به تالار بزرگ خلق در میدان تیان‌آنمن مشهود بود. دیدار رهبران چین با سران دیگر کشورها معمولا در تالار بزرگ خلق صورت می‌گیرد.

در همین روز، نو کیو دئوک، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی، اظهار داشت که سئول و پکن در غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره اتفاق نظر دارند.

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت: «دولت ما امیدوار است که چین نقش سازنده‌ای در حل این مسئله ایفا کند.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر رهبر کره شمالی به چین در همین راستا باشد.

چین از گرم شدن روابط واشینگتن و پیونگ‌یانگ استقبال کرده است. در همین حال تصمیم دونالد ترامپ برای توقف رزمایش‌‌های مشترک با کره جنوبی، گامی سازنده و مثبت از سوی چین ارزیابی شده است.

چین همواره نسبت به حضور نیروهای آمریکایی و برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهایش حساس بوده است.

دونالد ترامپ هفته گذشته پس از دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور گفت که هدف نهایی وی خارج کردن نیروهای آمریکایی از شبه‌جزیره کره است. رئیس جمهور آمریکا در عین حال تاکید کرد که در حال حاضر خروج نیروها مدنظر واشینگتن نیست.

آمریکا نزدیک به ۳۰ هزار نیرو در کره جنوبی دارد که میراث جنگ کره است.

چین مدت‌هاست که خواستار «تعلیق در برابر تعلیق» است. مطابق این پیشنهاد آمریکا رزمایش‌های خود، و کره شمالی نیز آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را تعلیق می‌کند.

پس از دیدار سران آمریکا و کره جنوبی، سخنگوی وزارت چین اعلام کرد که اظهارات رهبران آمریکا و کره شمالی نشان می‌دهد «تعلیق در برابر تعلیق» ایده‌ای دست‌یافتنی است.

با استفاده از رویترز. ح.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG