لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

شدت گرفتن حملات نیروهای قذافی به شورشیان لیبی


شورشیان در راس لانوف زیر بمباران نیروهای قدافی
شورشیان در راس لانوف زیر بمباران نیروهای قدافی
روز سه‌شنبه نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی با یورش سنگین به شورشیان این کشور ضربات سختی را بر آنها وارد ساختند؛ گزارش‌ها همچنین از تلفات غیرنظامیان در جریان حملات نیروهای دولتی حکایت دارد.

برپایه گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از لیبی نیروهای وفادار به معمر قذافی با بهره‌گیری از تانک‌ها و جنگنده‌ها به مناطق تحت تسلط مخالفان حمله‌ور شد‌ه‌اند.

گزارش شده است که شهر زاویه که نزدیک‌ترین شهر تحت تسلط شورشیان به طرابلس است، به محاصره ارتش لیبی در آمده و نبرد سنگینی در این منطقه در جریان است.

روز سه‌شنبه یک سخنگوی حکومت قذافی اعلام کرد که کنترل شهر زاویه به دست نیروهای دولتی درآمده و تنها ۳۰ تا ۴۰ نفر از شورشیان در خیابان‌ها مخفی شده‌اند.

به گفته شاهدان عینی نیروهای قذافی با دهها دستگاه تانک به گلوله‌باران شهر زاویه مشغولند و بسیاری از ساختمان‌های این شهر ویران شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر راس لانوف و بن جواد واقع در غرب لیبی نیز که شورشیان کنترل آن را به دست دارند و از مراکز نفتی لیبی محسوب می‌شوند از سوی جنگنده‌های ارتش لیبی بمباران می‌شود.

برپایه گزارش‌ها ارتش لیبی همچنین شهر مصراته را به محاصره خود درآورده است.

در حالی که نیروهای وفادار به معمر قذافی با تجدید قوا بر شدت و حدت حملات خود افزوده‌اند، رهبری شورشیان اعلام کرده است اگر رهبر لیبی ظرف ۷۲ ساعت از سمت خود کناره‌گیری کند، محاکمه نخواهد شد.

رهبری شورشیان همچنین اعلام کرده است که به پیشنهاد معمر قذافی برای مذاکره پاسخ منفی داده است.

با این حال حکومت لیبی ادعاهای مطرح شده از سوی شورشیان را کذب محض خوانده است.

از سوی دیگر با تبدیل شدن منازعات لیبی به یک جنگ تمام‌عیار داخلی، بریتانیا و فرانسه در تلاشند قطعنامه‌ای در شورای امنیت درباره ایجاد منطقه پرواز-ممنوع برفراز لیبی به تصویب برسانند.

این در حالی است که پیشتر رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته بود ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به مثابه جنگ با این کشور است.

پیشتر اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شده بودند.

منطقه پرواز ممنوع برای نخستین بار پس از جنگ سرد در شمال و جنوب عراق و پس از آن بر فراز بوسنی ایجاد شد.

حفیظ غوغا سخنگوی شورای ملی لیبی نیز، در یک کنفرانس خبری در شهر بنغازی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شده است.

به گفته سخنگوی سخنگوی شورای ملی لیبی اگر جلوی پروازهای جنگنده‌های معمر قذافی و همچنین نیروهای مزدور خارجی گرفته شود، وی در طول چند ساعت سقوط خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG