لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

دادگاه تجدیدنظر برزیل حکم آزادی لولا را لغو کرد


بر اساس نظرسنجی‌ها، اگر لولا برای انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر برزیل نامزد شود، از بخت بالایی برای پیروزی برخوردار است
بر اساس نظرسنجی‌ها، اگر لولا برای انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر برزیل نامزد شود، از بخت بالایی برای پیروزی برخوردار است

قاضی دادگاه تجدیدنظر برزیل، حکم یکی از قضات برای آزادی لوییز ایناسو لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین این کشور، را لغو کرد.

لولا که از محبوبیت فراوانی در برزیل برخوردار است به اتهام فساد مالی در دوره ریاست‌ جمهوری خود به ۱۲ سال زندان محکوم شده است. وی اتهامات فساد را رد کرده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر لولا برای انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر برزیل نامزد شود، از بخت بالایی برای پیروزی برخوردار است.

بر اساس این نظرسنجی‌ها، درصورتی که او نامزد ریاست جمهوری برزیل شود نسبت به نفر دوم انتخابات، دوبرابر رای بیشتری اکتساب خواهد کرد.

روز یکشنبه ۱۷ تیر، روگریو فاورتو، یکی از قضات برزیلی، با این استدلال که لولا هم باید شرایطی همسان با دیگر نامزدهای ریاست جمهوری داشته باشد، حکم آزادی او را صادر کرد.

اما کارلوس ادواردو تامسون فلورس، قاضی دادگاه تجدید نظر، این حکم را لغو کرد.

لولا بنیانگذار حزب کارگران برزیل، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ میلادی، رئیس‌جمهوری برزیل بود. در این دوره، برزیل از رشد اقتصادی بالایی برخوردار بود و در عین حال،‌ سیاست مبارزه با فقر او نتایج مثبتی به همراه داشت.

در این میان، دادستان‌های برزیلی در سال ۲۰۱۴ میلادی تحقیقاتی را درباره فساد در شرکت نفت دولتی «پتروبراس» آغاز کردند.

این تحقیقات از فساد گسترده در پتروبراس پرده برداشت. در این پرونده، بسیاری از سیاستمداران از احزاب و جناح‌های مختلف متهم به فساد شده‌اند.

لولا متهم شده که در ازای دریافت یک آپارتمان ساحلی از شرکت مهندسی «او ای اس»، قرارداد این شرکت با پتروبراس را تسهیل کرده است.

وکلای مدافع لولا می‌گویند، این اتهامات بر اساس گفته‌های رئیس سابق شرکت مهندسی «او ای اس» تنظیم شده که خود متهم به فساد است.

لولا در زمانی که در زندان بود مقاله‌هایی در تجزیه و تحلیل فوتبال می‌نوشت که از سوی یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی برزیل در برنامه‌های رادیو - تلویزیونی قرائت می‌شد.

اما او از هفته گذشته به خاطر رعایت قانون انتخابات از ارسال تفسیرهای ورزشی خود به بیرون از زندان خودداری کرد. بر اساس قانون انتخابات، نامزدهای احتمالی از پایان ماه ژوئن از حضور در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی منع می‌شوند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه، بی‌بی‌سی جهانی/ح.ر/ر.ب
XS
SM
MD
LG