لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

انتقاد مالکی از ترکیه به دلیل سیاست این کشور درباره کردستان عراق


نوری مالکی نخست وزیر عراق، با انتقاد از نحوه تعامل ترکیه با اقلیم کردستان به شکل «کشوری مستقل»، آنکارا را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد.

از سویی نخست وزیر عراق خواهان «پایان مسلح سازی همه طرف‌ها» در سوریه و آغاز گفت‌و‌گو «برای برپایی دولت وحدت ملی» در این کشور که «همه طیف‌های مردم را نمایندگی می‌کند» شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مالکی در مصاحبه با شبکه خبر ترکیه، گفت: «یکی از مواردی که به خاطر آن از ترکیه انتقاد داریم این است که با اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا یک کشور مستقل است و این برای ما پذیرفتنی نیست.»

نخست وزیر عراق اظهار داشت: «ترکیه اگر مایل به برقراری روابط حسنه است پس باید روابطش با اقلیم کردستان از دروازه عراق برقرار شود به ویژه اینکه عراق تمایل دارد همه چالش‌ها حل و فصل شود.»

پیشتر، احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه، پس از سفر به اربیل پایتخت اقلیم کردستان، بدون موافقت دولت مرکزی عراق به استان نفت خیز کرکوک رفته بود. حاکمیت کروک یکی از موارد مورد اختلاف میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این کشور است.

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده بود که سفر داوود اغلو به کرکوک بدون اطلاع و موافقت بغداد صورت گرفته است.

این سفر باعث عمیق‌تر شدن اختلافات میان ترکیه و عراق است که روابطشان در پی بحران سوریه، پر تنش شده است.

نخست وزیر عراق در مصاحبه خود تاکید کرد: «نقش ترکیه در منطقه مهم است ما باید به دور از دخالت در امور داخلی دیگر کشو‌رها باشد.»

او همچنین درباره بحران سوریه گفت: «آنچه که در سوریه روی می‌دهد بسیار خطرناک است و هیچدام از کشور‌ها از پیامدهای آن در امان نخواهند بود.»

او افزود: «از همین رو باید با حکم کردن منطق گفت‌و‌گو، مسلح سازی همه طرف‌ها را متوقف کرد. باید راهکاری برای تاسیس دولت وحدت ملی که نمایندگان همه طیف‌های مردم سوریه در آن حضور داشته باشند، وضع کرد.»

از سویی، علی الموسوی مشاور نخست وزیر عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با اشاره به ترکیه، گفت: «سیاست دخالت در امور داخلی دیگران، سیاستی احمقانه است. این سیاست تنها باعث بروز مشکلات و بی‌ثباتی در منطقه و همچنین برای کشور اعمال کننده آن است.»
XS
SM
MD
LG