لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

تاکید مرکل بر لزوم مشارکت ایران و ترکیه در حل بحران قطر


انگلا مرکل صدراعظم آلمان
انگلا مرکل صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه نسبت به اوضاع قطر ابراز نگرانی کرد و خواستار همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز ایران و ترکیه برای حل این مناقشه منطقه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز جمعه، ۱۹ خرداد، در دیدار با انریکه پنیا نیه‌تو، رئیس جمهور مکزیک، در شهر مکزیکو گفت بدون بازیگران منطقه‌ای حل‌وفصل این وضعیت «پرتنش» امکان ندارد.

آنگلا مرکل تاکید کرد که برای اعضای شورای همکاری خلیج فارس همکاری این کشورها برای حل این بحران از اهمیت حیاتی برخوردار است.

صدراعظم آلمان گفت: «ما باید بدانیم که را‌ه‌حل دیپلماتیک مناقشه‌ها... از قبیل سوریه، لیبی یا وضعیت عراق عملی نخواهد شد اگر برخی بازیگران در گفت‌وگوها نباشند؛ در مورد قطر هم همین طور، ترکیه و ایران هم باید شامل گفت‌وگوها شوند.»

آنگلا مرکل گفت که خواست او حفظ توازن قوا در منطقه خلیج فارس است.

صدراعظم آلمان همچنین گفت ماه آینده مبارزه با تروریسم یکی از محورهای گفت‌وگوهای رهبران گروه ۲۰ در هامبورگ خواهد بود.

کشورهای عربی به رهبری عربستان با بستن مرزهای دریایی و هوایی خود به روی قطر، این کشور را به حمایت از تروریسم و تلاش برای بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده‌اند. این کشورها همچنین از مناسبات تهران-دوحه بسیار ناخرسند هستند.

در واکنش به این فشارها و نیز برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال حمله نظامی به این کشور، ترکیه جانب قطر را گرفته است و طرح اعزام نیرو به قطر در پارلمان ترکیه نیز به تصویب رسیده است.

ترکیه و ایران نیز در روزهای اخیر خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌اند. همچنین به دلیل جلوگیری از پرواز هواپیماهای قطری از آسمان عربستان، امارات و بحرین، بسیاری از پروازهای این کشور از آسمان ایران انجام می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دست‌کم دو مورد از اقدام کشورهای عربی علیه قطر اعلام حمایت کرده است. با این حال مقام‌های آمریکایی از جمله وزیر خارجه ایالات متحده به تازگی خواستار نرم‌تر شدن موضع این کشورها در مقابل قطر شده‌اند.

قطر میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است و ۱۱ هزار نظامی آمریکایی در این کشور حضور دارند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده محاصره قطر در بلندمدت در برنامه‌های ارتش آمریکا خلل وارد می‌کند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است انتظار دارد همه طرف‌ها به‌ یک راه‌ حل برسند.

XS
SM
MD
LG