لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

رابطه خال‌های بازوی راست و امکان ابتلا به سرطان


تعداد خال‌های روی بازوی راست می‌تواند مشخص‌کننده میزان آسیب‌پذیری افراد نسبت به سرطان پوست باشد. به گفته محققان ۱۱ خال یا بیشتر می‌تواند یک «پیشگویی قوی» به حساب آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتیجه تحقیقی که در نشریه تخصصی امراض پوستی در بریتانیا منتشر شده، می‌گوید که تعداد خال‌ها در بازوی راست، بیش از هر نقطه دیگری در بدن امکان ابتلا به ملانوما را پیشگویی می‌کنند. هر چه تعداد خال‌ در بدن بیشتر باشد، امکان ابتلا به سرطان پوست بیشتر می‌شود.

دانشمندان کینگ کالج در لندن عقیده دارند که نتایج این تحقیق تازه می‌تواند به پزشکان کمک کند که افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست را شناسایی کنند.

این تحقیق بر روی بیش از سه هزار و پانصد زن دو قلوی سفیدپوست در بازه زمانی هشت ساله انجام شده است و در طی آن تعداد خال‌های ۱۷ نقطه بدن این افراد شمارش شده است. مرحله بعدی انجام این تحقیق بر روی هشتصد زن و مرد مبتلا به ملانوما بود.

زنانی که حداقل ۱۱ خال روی بازی راستشان داشته‌اند بیشتر امکان دارد که بیش از ۱۰۰ خال در سراسر بدنشان داشته باشند که به گفته محققان یک «پیشگویی قوی» برای ملانوما و سرطان پوست به حساب می‌آید. تحقیقات مشابه‌ای که پیشتر در استرالیا انجام شده بود می‌گفت که تعداد ۱۰ خال بر روی بازوها ۱۱ برابر امکان ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

سیمون ریبرو، مسئول تحقیق این پروژه عقیده دارد که نتایج این تحقیق می‌تواند «تاثیر بسیار مهمی» در تشخیص پزشکان داشته باشد «چرا که آنها بهتر می‌توانند تعداد تمام خال‌های بدن را حدس بزنند.» و بیماران در معرض خطر می‌توانند به سرعت شناسایی شوند و تحت نظر قرار گیرند.

پیدایش خال تازه یا تغییر محل خال از علائم بسیار شایع بیماری‌های پوستی است.

کلر نایت، عضو انجمن تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید، با آنکه نتایج این تحقیق می‌تواند کمک شایانی به پزشکان کند اما برای افراد مهم است که وضعیت عادی پوست و خال‌هایشان را بدانند و هرگونه تغییر در اندازه، شکل، رنگ و احیانا وجود درد در آنها را بلافاصله به پزشک خود گزارش کنند: «فقط به بازوهایتان نگاه نکنید. ملانوما می‌تواند در هر نقطه از بدن شکل بگیرد. شایع‌ترین نقطه بدن برای تشکیل ملانوما در مردان بالاتنه و در زنان در پاهایشان است.»

XS
SM
MD
LG