لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

موافقت کره شمالی با ازسرگیری گفت‌وگوهای رسمی با کره جنوبی


منطقه حائل میان دو کره
منطقه حائل میان دو کره

کره شمالی روز جمعه موافقت خود را با از سرگیری مذاکرات رسمی با کره جنوبی درهفته آینده اعلام کرد. این مذاکرات بیش از دوسال است که متوقف شده است.

به گزارش رویترز، کره جنوبی روز جمعه ۱۵ دی ماه اعلام کرد که پیونگ یانگ موافقت خود را با برگزاری مذاکرات در سه‌شنبه آینده اعلام کرده است.

موافقت پیونگ یانگ با اسرگیری مذاکرات، ساعاتی پس از تعویق رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا و یک روز پس از برقراری خط تماس اضطراری دو کره صورت گرفته است.

بائیک تائه هیون، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی، به خبرنگاران گفتدیدار مقام‌های دو کشور در دهکده پانمونجوم واقع در منطقه حائل میان دو کره برگزار می‌شود و انتظار می‌رود دو طرف درباره المپیک زمستانی ماه آینده و دیگر مسائل دوجانبه گفت‌وگو کنند.

کره جنوبی ماه آینده میلادی میزبان بازی‌های المپیک زمستانی است. پیشتر سئول اعلام کرده بود از آمریکا خواسته است رزمایش مشترک دو کشور برای تنش‌زدایی به تعویق بیفتد.

از سوی دیگر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سخنرانی سال نوی خود خواستار کاهش تنش با کره جنوبی شده بود. در عین حال او بر توسعه سلاح‌های اتمی کشورش تاکید کرد و گفت اگر کشورش تهدید شود از این سلاح‌ها استفاده خواهد شد.

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، و همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ روز پنجشنبه اعلام کردند رزمایش مشترک دو کشور به پس از بازی‌های المپیک موکول شده است. دونالد ترامپ همچنین گفت‌وگوی دو کره را مثبت خوانده بود.

کره شمالی این رزمایش‌ها را زمینه‌ای برای حمله این کشور می‌داند. آمریکا و کره جنوبی پس از جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ شبه‌جزیره کره هنوز به طور رسمی پیمان صلح امضا نکرده‌اند و از آن هنگام تاکنون آتش‌بس در این منطقه برقرار است.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پس از ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه سپتامبر بالا گرفت و با آزمایش موشک قاره‌پیما در ماه نوامبر تشدید شد.

در پی افزایش تنش در شبه‌جزیره کره سازمان ملل و کشورهای دیگر نسبت به یک جنگ اتمی در این منطقه هشدار داده‌اند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سخنرانی سال جدید میلادی همچنین به آمریکا هشدار داده بود که او روی میزش دکمه هسته‌ای دارد.

رهبر کره شمالی گفت: «همه سرزمین اصلی ایالات متحده در برد هسته‌ای ما قرار دارد؛ ایالات متحده هرگز نمی‌تواند آغازگر جنگی علیه من و کشورمان باشد.»

روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به این اظهارات در توییتر خود نوشت: «آیا کسی از رژیم درمانده و قطحی‌زده‌اش (کیم جون اون)هست که لطف کند و به او اطلاع دهد، من هم دکمه هسته‌ای دارم که خیلی بزرگتر، و خیلی قوی‌تر از مال اوست و دکمه من کار هم می‌کند.»

پیشتر دونالد ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل رهبر کره شمالی را «مرد موشکی کوچک» خوانده و گفته بود: « ایالات متحده قدرت و صبر بسیار دارد و اگر آمریکا مجبور به دفاع از خود یا متحدان ما شود، ما چاره‌ای نخواهیم داشت جز نابودی کامل کره شمالی.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز، گاردین و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG