لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

موشک آزمایشی کره شمالی «بر فراز یکی از شهرهای این کشور سقوط کرده است»


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی آزمایش موشک «هوا سونگ ۱۲» را نظاره می‌کند
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی آزمایش موشک «هوا سونگ ۱۲» را نظاره می‌کند

نشریه دیپلمات روز چهارشنبه گزارش داد که در ماه آوریل ۲۰۱۷ (اردیبهشت امسال) یک آزمایش موشکی کره شمالی به شکست انجامید و موشک مزبور بر فراز یکی از شهرهای آن کشور سقوط کرد.

در آن زمان رژیم کره شمالی مشغول آزمایش یک موشک بالستیک میان برد به نام «هوا سونگ ۱۲» بود که قادر است قلمرو آمریکا در گوام را هدف بگیرد. این موشک حتی قبل از آزمایش موفقیت‌آمیز در مراسم رژه‌ای در ۱۵ آوریل به نمایش گذاشته شد.

به نوشته هفته‌نامه نیوزویک، کره شمالی روز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) برای سومین بار موشک «هواسونگ ۱۲» را آزمایش کرد. این شلیک آزمایشی از پایگاه هوایی پوکچانگ واقع در ۸۰ کیلومتری شمال پیونگ یانگ یایتخت آن کشور انجام شد که نقطه جدیدی برای آزمایش این نوع موشک‌هاست.

موارد قبلی آزمایش‌های ناموفق این مدل موشک بالستیک که در طول ماه آوریل صورت گرفت در حوالی شهر بندری سینپو واقع در سواحل شمال شرقی کره شمالی انجام شده بود.

آزمایش روز ۲۹ آوریل نیز به خاطر نقص فنی در موتور به شکست انجامید. این موشک قبل از سقوط حداکثر به ارتفاع ۷۵ تا ۸۰ کیلومتری رسیده بود. محل سقوط این موشک قبلاً ناشناخته بود ولی یک منبع مطلع در دولت آمریکا به نشریه دیپلمات گفت که این موشک در شهر توکچون واقع در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی پایگاه هوایی مزبور سقوط کرده‌است.

تصاویر ماهواره ای از نقشه زمین گوگل و مؤسسه پلنت لب که در نشریه دیپلمات منتشر شده اظهارات مقام آمریکایی را تأیید می‌کند و ویرانی یک ساختمان بزرگ در کنار یک مجموعه ساختمانی را نشان می‌دهد. اما از روی این تصاویر به تنهایی نمی‌توان احتمال بروز تلفات بر اثر سقوط موشک را تأیید کرد.

حکومت کره شمالی پس از یک آزمایش دیگر در روز ۱۴ مه ۲۰۱۷ ادعا کرد که موشک «هواسونگ ۱۲» با موفقیت شلیک شده‌است. در این آزمایش موشک با طی مسافتی حدود ۷۰۰ کیلومتر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری ناحیه ولادی وستوک در شرق روسیه در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمد.

هفته نامه نیوزویک می‌افزاید کره شمالی با استفاده از قطعات موشک «هواسونگ ۱۲» یک موشک بالستیک قاره‌پیما از مدل «هواسونگ ۱۴» را در ماه ژوئیه بطور موفقیت‌آمیز آزمایش کرد. در ماه نوامبر نیز مدل «هواسونگ ۱۵» را آزمایش کرده و به این ترتیب تمامی خاک آمریکا در تیررس موشک‌های آن کشور قرار می‌گیرد.

اما به نظر می‌رسد «هواسونگ ۱۲» قابل اتکاترین مدل از موشک‌های ساخت کره شمالی باشد. این مدل نه تنها در تهدیدهای کیم جونگ اون علیه قلمرو گوام آمریکا در ماه اوت نقش اصلی را داشت بلکه از آن زمان به بعد در سال ۲۰۱۷ دوبار با موفقیت آزمایش شده‌است.

شلیک آزمایشی دو موشک دیگر به فاصله چند هتفه از یکدیگر در ۲۸ اوت و ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ و از دو نقطه متفاوت صورت گرفت. در هر دو مورد موشک‌ها با عبور از آسمان جزیره هوکایدو ژاپن در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمدند. در هر شلیک آزمایشی مسافت و ارتفاع پرواز موشک‌ها از آزمایش قبلی بیشتر بود و نشان داد که برنامه‌های موشکی کره شمالی با چه سرعتی در حال پیشرفت است.

با استفاده از گزارش هفته نامه نیوزویک و نشریه دیپلمات؛ ا.ع/ش.ر
XS
SM
MD
LG