لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

انتظار اوپک از دیگر تولیدکننده‌ها برای «کاهش چشمگیر» تولید نفت


ناطق علی‌یف وزیر نفت جمهوری آذربایجان
ناطق علی‌یف وزیر نفت جمهوری آذربایجان

در حالی که اختلافات میان اعضای اوپک بر سر کاهش تولید نفت ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی است که این سازمان از کشورهای غیر عضو نیز انتظار دارد که تولید خود را «به‌صورت چشمگیری» کاهش دهند.

قرار است ۲۸ نوامبر، چهار روز دیگر، اعضای اوپک در وین گرد هم آیند تا موضوع کاهش تولید نفت را مذاکره کنند. این سازمان ماه گذشته نزدیک به ۳۳ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشت. دو ماه قبل اعضای اوپک در نشست الجزایر توافق ضمنی کردند که تولید خود را به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه کاهش دهند و این موضوع در اجلاس آتی اوپک مذاکره خواهد شد.

البته ایران و عراق به همراه لیبی و نیجریه می‌گویند که نمی‌توانند تولید خود را کاهش دهند. عراق می‌گوید که برای مبارزه با تروریسم و داعش نیاز حیاتی به دلارهای نفتی دارد و سه کشور دیگر می‌گویند که آنها در سال‌های گذشته به‌خاطر تحریم و جنگ داخلی تولید خود را به شدت کاهش داده بودند و حق دارند که سطح تولید را به میزان قبل برسانند.

اکنون خبرگزاری رویترز، پنجشنبه ۴ آذرماه از قول وزیر نفت جمهوری آذربایجان ناطق علی‌یف گزارش داده است که اوپک از دیگر کشورهای غیر عضو انتظار دارد که تولید خود را حدود ۸۸۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده نفت خارج از اوپک، روسیه است. رویترز از قول الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گزارش داد که وی اطلاعی از میزانی که همکار آذربایجانی وی عنوان کرده است ندارد، اما در اجلاس اخیر (الجزایر) موضوع کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید کشورهای غیر اوپک مطرح بود.

روسیه همپای عربستان، هر کدام سهمی حدود ۱۱ درصدی در کل تولید نفت دنیا دارند. روسیه یکی از کشورهایی است که به شدت از کاهش تولید نفت اوپک حمایت می کند و گفته است که خود نیز در کاهش تولید نفت، اوپک را همراهی خواهد کرد.

قیمت‌های جهانی نفت از نیمه اول سال ۲۰۱۴ که بالای ۱۱۵ دلار بود به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال جاری میلادی سقوط کرد و سپس دوباره تحت عواملی، از جمله کاهش تولید کشورهای غیر عضو و مذاکرات میان اعضای اوپک برای فریز (عدم افزایش سطح تولید) یا کاهش تولید نفت دوباره مقداری افزایش یافت و هم اکنون میان ۴۵ دلار و ۵۰ دلار در نوسان است.

علت اصلی سقوط قیمت نفت، تولید چشمگیر نفت مازاد بر مصرف جهانی طی سه سال گذشته است. رویترز می‌نویسد که با کاهش تولید نفت اوپک و دیگر کشورها به میزان ذکر شده، انتظار می‌رود که ورود نفت مازاد به بازار متوقف شود و بازارهای جهانی به تعادل برسند.

XS
SM
MD
LG