لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

افزایش چشمگیر جمع‌آوری سوابق تماس‌های تلفنی شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۱۷


آژانس امنیت ملی آمریکا، سال گذشته میلادی ۵۳۴ میلیون تماس تلفنی، و پیامک شهروندان را آمریکا را جمع‌آوری کرده که این میزان به نسبت سال ۲۰۱۶ سه برابر بوده است.

در گزارش رسمی آژانس امنیت ملی آمریکا که در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، مشخص نشده دلیل افزایش چشمگیر ضبط مکالمات شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۱۷ چه بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد این افزایش چشمگیر نشان‌دهنده این است که پس از قانون مصوب کنگره در سال ۲۰۱۵ در مورد نحوه گردآوری و ضبط مکالمات شهروندان، این آژانس همچنان حجم عمده‌ای از اطلاعات شهروندان را گردآوری می‌کند.

قانون مصوب ۲۰۱۵ به برنامه سری آژانس امنیت ملی آمریکا که به‌طور سامانمند و فله‌ای میلیاردها مکالمه و تماس شهروندان‌ آمریکا را به صورت روزانه ضبط و ثبت می‌کرد، پایان داد.

این برنامه سری، در سال ۲۰۱۳ توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، فاش شد.

با این حال کنگره برای آژانس امنیت ملی آمریکا مجوز سیستم تازه‌ای را صادر کرد که به موجب آن اطلاعات فله‌های نزد شرکت‌های مخابراتی می‌ماند اما این آژانس می‌تواند کپی اطلاعات فرد مورد نظر خود و هر که با او در تماس بوده را از این شرکت‌ها دریافت کند.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی ۵۳۴ میلیون مکالمه و پیامک تلفنی که در سال ۲۰۱۷ گردآوری و ثبت شده، شامل تماس‌های مختلف از یک تلفن است که رقم مذکور را بالا می‌برد.

این مقام‌ها می‌افزایند وقتی یک تماس تلفنی میان دو شرکت مخابراتی مختلف انجام پذیرد،به خاطر ثبت مکالمه از هر دو شرکت، رقم مذکور بالا می‌رود.

با این حال افزایش ثبت و ضبط مکالمات موجب نگرانی طرفداران حفظ حریم خصوصی شده است.

روبین گرین، مشاور «مؤسسه تکنولوژی» در واشینگتن در این باره می‌گوید: «شفافیت جامعه اطلاعاتی باید از این هم فراتر رفته و افزایش چشمگیر در جمع‌آوری اطلاعات را توضیح دهد».

گزارش آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین نشان می‌دهد جمع‌آوری اطلاعات از غیرآمریکایی‌های خارج آمریکا نیز که تحت عنوان «بخش ۷۰۲ قانون رصد اطلاعاتی خارجی» صورت می‌گیرد، افزایش پیدا کرده است.

مطابق آمار اعلام شده، در مقایسه با سال ۲۰۱۳ که از ۸۹ هزار و ۱۳۸ غیرآمریکایی در بیرون از آمریکا اطلاعاتشان جمع‌آوری شده بود، سال ۲۰۱۷ با ۴۵ درصد افزایش، این رقم ۱۲۹ هزار و هشتاد نفر رسیده است. رصد افراد خارجی در این برنامه نیازی به حکم دادگاه ندارد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بخش ۷۰۲ قانون رصد اطلاعاتی خارجی را برای امنیت ملی آمریکا ضروری می‌دانند اما طرفداران حفظ حریم خصوصی می‌گویند این برنامه به صورت تصادفی حجم نامعلومی از اطلاعات آمریکایی‌ها را نیز ثبت و ضبط می‌کند.

با استفاده از گزاش‌های رویترز و نیویورک‌تایمز؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG