لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

«افت صادرات» نفت ایران و تولید اوپک


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تولید نفت اوپک در ماه جاری میلادی به کمترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۱ رسیده و صادرات نفت ایران نیز طی این ماه ۱٫۱۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۸ فروردین گزارش داده که کاهش تولید نفت اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در ماه مارس عموما به‌خاطر ناآرامی‌ها در لیبی، حادثه نشت خط لوله نفت نیجریه و اختلال در صادرات نفت عراق بوده است.

برپایه این گزارش که بر اساس داده‌های منابع کشتیرانی و صنعت نفت تهیه شده، تخمین زده می‌شود که تولید نفت اوپک در ماه مارس (ماه جاری میلادی) ۳۰٫۱۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد.

تولید نفت اوپک در ماه گذشته ۳۰٫۴۲ میلیون بشکه در روز بود. البته ۱۲ کشور عضو اوپک سقف تولید این کارتل را سی میلیون بشکه در روز تعیین کرده‌اند، اما همواره برخی کشورها بیشتر از سهمیه‌بندی در نظر گرفته شده تولید نفت دارند.

بر اساس این گزارش گرچه قیمت ۱۰۹ دلاری نفت، بالاتر از قیمت ترجیحی عربستان است، اما تولید نفت عربستان مقداری کاهش داشته است؛ عربستان بارها گفته است که قیمت ترجیحی این کشور نفت ۱۰۰ دلاری است.

عربستان طی ماه جاری میلادی روزانه ۹٫۲۳ میلیون بشکه تولید نفت داشته است، اما برخی کارشناسان ارشد نفت می‌گویند که انتظار می‌رود عربستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی دوباره سقف تولید نفت خود را افزایش دهد.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد که انتظار می‌رود ایران در ماه جاری روزانه تنها ۱٫۱۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشته باشد که روزانه پنجاه هزار بشکه کمتر از ماه گذشته است.

رویترز می‌افزاید که تولید نفت ایران که بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در ماه ژوئیه تا نصف کاهش یافته بود، دوباره در ماه دسامبر به ۱٫۴ میلیون بشکه در روز رسید.

ارزیابی کاهش دوباره صادرات نفت ایران برای ماه جاری درحالی است که بر اساس آمار رسمی ماه گذشته، ژاپن و چین خرید نفت از ایران را به شدت افزایش داده بودند.

چین با افزایش ۸۱ درصدی واردات نفت ایران در ماه فوریه در مقایسه با دوره مشابه آن در سال گذشته، خرید نفت از ایران را به روزانه۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه رساند.

ژاپن نیز ماه گذشته در مقایسه با فوریه سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را ۱۶ درصد افزایش داده و به طور متوسط روزانه ۳۲۱ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.
XS
SM
MD
LG