لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

پومپئو: مشتاقانه منتظر دیدار با ایرانیان آمریکایی هستم


 مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا
 مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه در توییتر خود نوشت که مشتاقانه منتظر سخنرانی در جمع آمریکایی‌های ایرانی‌تبار در کالیفرنیا است.

قرار است وزیر امور خارجه آمریکا روز ۳۱ تیرماه (۲۲ ژوییه) در کتابخانه ریگان در «سیمی ولی» واقع در ایالت کالیفرنیا سخنرانی کند.

مایک پومپئو، در حساب توییتری خود نوشت: «ما از مردم سرافراز ایران در مبارزه برای آزادی، عدالت و احترام به حقوق بشر حمایت می‌کنیم.»

به گفته یک مقام ارشد وزرات خارجه آمریکا، قرار است برخی قانونگذاران آمریکایی از جمله اد رویس و تام کاتن نیز در این نشست مایک پومپئو را همراهی کنند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود روز پنجشنبه گفت در سخنرانی وزیر خارجه، مایک پومپئو به مسایلی از جمله نزدیک شدن به چهلمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ، فساد و همچنین فشار بر اقلیت‌های دینی خواهد پرداخت.

در مورد منع سفر ایرانیان به آمریکا این مقام وزارت خارجه گفت: « ...بسیار مشتاقیم که روزی را ببینیم که رژیم ایران با استانداردهای امنیت ملی و عمومی ما رفتار کند و ما آن موقع می‌توانیم این محدودیت را بررسی کنیم و راه‌های را بر سفر مشروع به ایالات متحده بیابیم.»

وی با اشاره با راهبرد دولت دونالد ترامپ در مواجهه با ایران گفت: «اگر ایران رفتار خود را تغییر دهد و مانند یک کشور عادی باشد، ما امکان یک رابطه "پیمانی" با ایالات متحده را برای آنها روی میز گذاشته‌ایم.»

به گفته این مقام وزارت خارجه ایالات متحده مایک پومپئو در این نشست همچنین درباره «حمایت از خواسته‌های مشروع مردم ایران و خصوصا خواسته‌های اقتصادی آنها برای زندگی بهتر» سخن خواهد گفت و همچنین به کارزار اخیر آمریکا برای فشار اقتصادی حداکثری و منزوی کردن دیپلماتیک حکومت ایران می‌پردازد.

درباره دعوت‌شدگان به این نشست و دعوت از سازمان مجاهدین این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت از این موضوع اطلاعی ندارد اما فکر نمی کند که این دعوت انجام شده باشد.

در عین نشریه پولتیکو در گزارشی درباره دیدار وزیر خارجه آمریکا با جامعه ایرانیان در کالیفرنیا، نوشته است که در میان ایرانیان در مورد شرکت در این نشست اتفاق نظر وجود ندارد.

این نشریه می‌نویسد بسیاری از ایرانیان آمریکا از سطح تحصیلات و رفاه بالایی برخوردار هستند و عموما هم از حکومت ایران ناراضی‌اند اما در مورد این نشست و سیاست‌های دونالد ترامپ اتفاق نظر ندارند.

به نوشته این نشریه در حالی که گروهایی نظیر مجاهدین خلق از خروج آمریکا از برجام حمایت کرده‌اند اما در مقابل بسیاری از ایرانیان هم هستند که با خروج آمریکا از برجام مخالفند و معتقدند که تحریم‌ها مردم عادی ایران را تحت فشار می‌گذارد.

به نوشته این روزنامه یکی از دغدغه‌های عمده ایرانیان آمریکا منع سفر اتباع چند کشور عمدتا مسلمان است که بیش از همه ایرانی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

این نشریه می‌افزاید هستند کسانی که با سیاست‌های دولت کنونی آمریکا مخالفند اما با وجود این از ارتباط مستقیم دولت و جامعه ایرانی آمریکا استقبال می‌کنند.

پولیتیکو می‌نویسد هنوز فهرست مدعوان اعلام نشده و سازمان مجاهدین خلق نیز درباره حضور احتمالی نمایندگان خود به این نشریه پاسخ نداده است.

به نوشته این نشریه دفتر رضا پهلوی، فرزند محمدرضا شاه، نیز در پاسخ گفته است که از این نشست مطلع است و رضا پهلوی «حامی و مشوق» اینگونه گفت‌وگوهاست.

با استفاده از کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا، پولیتیکو و توییتر وزیر خارجه آمریکا ح.ر.
XS
SM
MD
LG