لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

عضو کمیته وحدت اصولگرایان: جبهه پایداری فهرست انتخاباتی جداگانه می‌دهد


علی لاریجانی، رئیس مجلس و از چهره‌های برجسته اصولگرایان درکنار آیت‌الله مصباح یزدی، چهره برجسته جبهه پایداری
علی لاریجانی، رئیس مجلس و از چهره‌های برجسته اصولگرایان درکنار آیت‌الله مصباح یزدی، چهره برجسته جبهه پایداری
در حالی که کمتر از شش ماه به انتخابات مجلس باقی مانده است و اصلاح‌طلبان نیز از صحنه سیاسی حذف شده‌اند، اینک یک عضو کمیته وحدت اصولگرایان می‌گوید، جبهه پایداری با فهرست جداگانه در شرکت خواهد کرد و وحدت محقق نخواهد شد.

رضا تقوی، عضو کمیته وحدت اصولگرایان، موسوم به کمیته ۷+۸ درنشست ماهانه جامعه مهندسین تصریح کرده است جبهه پایداری (متشکل از نزدیکان سابق محمود احمدی‌نژاد که با محوریت آیت‌الله مصباح تشکیل شده‌اند)، نتوانسته‌اند با دیگر اصولگرایان به توافق برسند و با توجه به فعالیت‌های آنها، این جبهه فهرست جداگانه‌ای در انتخابات مجلس می‌دهد.

کمیته وحدت اصوگرایان، به دعوت آیت‌الله یزدی از جامعه مدرسین قم و آیت‌الله مهدوی کنی از جامعه روحانیت مبارز، برای همگرایی طیف‌هایی مختلف اصولگرایان برای انتخابات آینده مجلس تشکیل شده است.

به گزارش ایلنا، رضا تقوی همانند برخی دیگر از چهره‌های اصولگرای مخالف محمود احمدی‌نژاد، گفته است گرچه جبهه پایداری می‌گوید از «جریان انحرافی» یا اسفندیار رحیم مشایی به دور است، اما به گفته او، شماری از کاندیدادهای این جبهه با نامزدهای «جریان انحرافی» یکی است.

رضا تقوی همچنین عنوان کرده که اعضای جبهه پایداری گفته‌اند، این جبهه به پول «جریان انحرافی» احتیاج دارد.

کمیته وحدت اصولگرایان، که جبهه پایداری، نسبت به آن انتقاد دارد مرکب از دو گروه هفت و هشت نفری است.

در گروه هفت نفره، هاشم حسینی ‌بوشهری و عباس کعبی (هر دو از جامعه مدرسین) و رضا تقوی، محمد حسن ابوترابی‌فرد (هر دو از جامعه روحانیت)، غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگر اولادی حضور دارند.

در گروه هشت نفره هم که بازوی اجرای گروه نخست است، گروه‌ها و چهره‌های اصولگرا دارای نماینده هستند.

ترکیب گروه ۷+۸ از هفته‌ها پیش از سوی جبهه پایداری مورد مناقشه واقع شد؛ در حالی که برخی اعضای جبهه پایداری، به ویژه به اینکه چهره‌هایی مانند علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف در این گروه نماینده دارند، اعتراض داشته‌اند.

در مقابل، اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد، همچون علی مطهری، جبهه پایداری را در ارتباط با رئیس دولت و «جریان انحرافی» دانسته‌اند.

این گروه از اصولگرایان، می‌گویند اعضای جبهه پایداری به صورت تاکتیکی به «جریان انحرافی» حمله می‌کند و درصدد فتح کرسی‌های مجلس است.

اعضای جبهه پایداری، شماری از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هستند که در طول سال‌های گذشته از سوی رئیس دولت کنار گذاشته شده‌اند.

اکنون رضا تقوی، عضو کمیته وحدت اصولگرایان، به برخی اختلافات جبهه پایداری و کمیته وحدت اصولگرایان اشاره کرده است.

او می‌گوید گرچه آیت‌الله مهدوی کنی در ابتدا با اضافه کردن اشخاص دیگر به گروه ۷+۸ مخالف بود اما پس از آن قبول کرد به شرطی که از جبهه پایداری مرتضی آقا تهرانی، کامران باقر لنکرانی و اسدالله زارعی به این کمیته بیایند، با تغییر ترکیب موافقت‌ ‌کند.

به گفته تقوی، پس از موافقت با عضویت این افراد، جبهه پایداری گفته است که عضویت این افراد تنها بخشی از خواسته‌های آنها بوده است و بدین ترتیب وحدت محقق نشد.

تقوی همچنین درباره اینکه چرا باید محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نماینده‌ای در کمیته وحدت اصولگرایان دارد، گفته است که «ما می‌خواستیم تهران را در قبضه خود داشته باشیم.»

رضا تقوی با اشاره به اینکه تفسیرهای زیادی درباره ارتباط جبهه پایداری با «جریان انحرافی» وجود دارد، اظهار داشت: «خودشان عنوان كرده‌اند كه ارتباط نداریم اما اطلاع داریم در برخی استان‌ها کاندیداهای آنها یکی هستند.»

وی تصریح کرد: «از ایشان پرسیده شده كه چرا تكلیفتان را با جریان انحرافی مشخص نمی‌كنید و پاسخ داده‌اند، هرگز این كار را نمی‌كنیم و ما از پول و اعتبار آنها استفاده می‌كنیم و در موقع انتخابات نیروهای خودمان را مطرح می‌كنیم.»

رضا تقوی گفت: «اعضای جبهه پایداری گفتند ... ما در انتخابات لیست نخواهیم داد ... اما در حال حاضر روند کار غیر از این است و کاری که در استان‌ها پیش می‌رود و تشکل‌هایی که شکل می‌گیرد نشان دهنده چیز دیگری است. ما پیش بینی می‌کنیم که جبهه پایداری در انتخابات لیست می‌دهند.

از هفته گذشته، «سفرهای استانی» جبهه پایداری با حضور مرتضی آقا تهرانی، لنکرانی و زارعی با برگزاری همایشی در شیراز کلید خورد.

تحقق نیافتن وحدت اصولگرایان در حالی است که پیشتر غلامعلی حداد عادل، نماینده اصولگرای مجلس و عضو کمیته وحدت اصولگرایان، تصریح کرده بود که آیت‌الله خامنه‌ای، مایل نیست اصولگرایان با بیش از یک لیست در انتخاب آینده مجلس شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG