لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

جلسه گروه‌های عراقی در خانه مقتدی صدر بدون دعوت از مالکی


عکس مربوط کنفرانس خبری اربیل
عکس مربوط کنفرانس خبری اربیل
شماری از رهبران سیاسی عراق برای بررسی بحران سیاسی در این کشور، در منزل مقتدی صدر رهبر جریان صدر در شهر نجف گردهم آمدند. آنها در خصوص نتایج مباحثات خود چیزی به خبرنگاران نگفتند و تنها به این ابراز این موضوع بسنده کردند که عدم صلاحیت دولت نوری مالکی در دست بررسی است.

در این نشست رهبران جریان صدر، ائتلاف العراقیه، ائتلاف کردستان و شماری از شخصیت ائتلاف ملی عراق حضور داشتند. جزئیات این دیدار و نتایج آن هنوز فاش نشده است.

مقتدی صدر در کنفرانس خبری که روز شنبه در منزلش برگزار شد با اشاره به اینکه که نشست نجف مکمل نشست اخیر گروه‌های سیاسی در اربیل پایتخت اقلیم کردستان بود، گفت: «تفاوتی میان اربیل و نجف وجود ندارد. به توافقی رسیدیم که تنها نیازمند آخرین بازنگری است.» او اما از جزئیات تصمیم‌هایی که گرفته شد، سخنی به میان نیاورد.

صدر افزود: «تا زمانی که من هستم، بیمی بر منافع وطن نیست.» او در باره دلیل عدم حضور ائتلاف شیعه دولت قانون به رهبری نوری مالکی در نشست نجف اظهار داشت: «این ائتلاف تمایلی برای حضور نشان نداد و ما هم دعوتش نکردیم.»

اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق که از رهبران ائتلاف العراقیه است نیز در این کنفرانس خبری گفت که در نشست نجف بر سر مواضعی توافق شد. در ائتلاف العراقیه شخصیت‌های سکولار و سنی مذهب حضور دارند.

النجیفی افزود که نشست‌هایی در آینده برگزار خواهد شد که طی آن «بر سر آینده روند سیاسی و تمام راه‌ها برای پیش برد دموکراسی تصمیم گیری خواهد شد.»

او همچنین افزود: «در نشست ما در منزل صدر، وحدت عراق نمود پیدا کرد. تمام طوایف عراق برای رسیدن به دستاوردی برپایه خواست مردم حضور داشتند.»

النجیفی خاطرنشان کرد که نشست آینده گروه رهبران سیاسی در چند روز اندک آینده برگزار خواهد شد. او همچنین به این نکته اشاره کرد که بحث عدم صلاحیت مالکی، در دست بررسی است.

مقتدی صدر پیشتر ضرب الاجلی برای دولت نوری مالکی به منظور اجرای نه بند اصلاحی که ارائه داده بود تعیین کرده بود. این ضرب الاجل شنبه به پایان رسید.

ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که بندهای اصلاحی اعلام شده توسط صدر همگی قابل پذیرش است مگر بندی که مربوط به عدم صلاحیت دولت مالکی و محدود کردن دوره نخست وزیر به دو دوره پیاپی.

بحران سیاسی اخیر عراق پس از صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رئیس جمهور عراق آشدت گرفت. او به رهبری جوخه‌های مرگ متهم شده است. العراقیه، ائتلاف کردستان و شماری از رهبران شیعه، این اتهام را سیاسی می‌دانند.

در هفته‌های اخیر، اختلاف‌ها میان گروه‌های سیاسی عراق تشدید شده است. منتقدان مالکی او را متهم به دیکتاتوری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG