لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

سیگنال به سیستم‌های آندروید می‌آید


سیستم عامل ویسپر (Whisper System)، که یک سیستم باز (اوپن سورس) به‌شمار می‌رود، اعلام کرده است که اپلیکشن سیگنال (Signal) از این پس برای سیستم‌های موبایل اندروید هم قابل استفاده و از طریق گوگل قابل دانلود است. سیگنال شش ماه قبل برای اولین بار برای سیستم‌های ای او اس، اپل، عرضه شد.

سیگنال یک پلتفورم پیغام‌رسانی است که ادعا می‌شود که توسط هکرها و همینطور سیستم‌های جاسوسی دولت‌ها قابل ردیابی نیست. این اپلیشکن فعلاً فقط برای موبایل‌های اندروید قابل دانلود است اما به زودی نسخه تبلتی آن هم روانه بازار خواهد شد. به گزارش یاهو، تکست سکیور (Text Secure) و همینطور رد فون (RedPhone)، دو اپلیکشن ارتباطی دیگر سیستم عامل ویسپر در اندروید هم در سیگنال ادغام خواهند شد.

سیگنال در اندروید، همانطور که در شش ماه گذشته در سیستم‌های آی او اس فعالیت کرده است، قابلیت پیامک، چت گروهی و همینطور تلفن را خواهد داشت. پیغام‌هایی که از طریق اپلیکشن سیگنال رد و بدل می‌شوند، از هر دو طرف (فرستنده و گیرنده) رمزگذاری می‌شوند و بنابراین توسط هکرها یا دولت‌ها قابل شناسایی و ردیابی نیستند. این پیغام‌ها می‌توانند نوشتاری، صوتی، یا ویدوئی باشند.

کاربران می‌توانند دیگر کاربران این اپلیکشن را از طریق لیست «تماس‌ها» ی تلفن خود بیابند و نیازی به دعوتنامه ندارند. از آنجا که هیچ پیغامی در سرور ویسپر ذخیره نمی‌شود، امکان دسترسی به آنها ممکن نیست و حتی اگر شخص سومی (هکر یا جاسوسان دولتی) به پیغام‌های افراد دسترسی پیدا کنند، چون تمام آنها رمزگذاری شده‌اند، امکان خواندن آنها وجود ندارد.

ادوارد اسنودن، که برای اولین بار پرده از جاسوسی دولت آمریکا از تلفن‌های شخصی افراد پرده برداشت، در حساب کاربری تویتر خود ذکر کرده بود که به سیگنال اعتماد دارد و «تقریباً هر روز از آن استفاده می‌کند.»

واتس‌آپ، اپلیکشن پیغام‌رسانی دیگری که در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار توسط فیس بوک خریداری شد، هم از کدهای ویسپر سیستم برای رمزگذاری سرویس پیغام‌رسانی‌اش استفاده می‌کند.

با آنکه سیگنال امکانی مانند شکلک‌های متنوع اپلیکشن‌هایی مثل فیس‌بوک مسنجر را ندارد، اما اگر به امنیت و خصوصی بودن پیغام‌هایتان اهمیت می‌دهید، احتمالاً بهترین اپلیکشنی است که در حال حاضر هم برای سیستم‌های آی او اس و هم برای اندروید در دسترس است.

XS
SM
MD
LG