لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

شناسایی مولکولی که جلوی انتشار سرطان ریه و پستان را می‌گیرد


 پستان سرطانی(راست)
پستان سرطانی(راست)

دانشمندان می‌گویند موفق به شناسایی یک مولکول کلیدی در انتشار سرطان‌ پستان و ریه شده‌اند که از کار انداختن آن جلوی پیشرفت این بیماری به سایر نقاط بدن را می‌گیرد.

به گزارش ساینس دیلی، محققان کالج امپریال لندن، در مقاله‌ای اعلام کردند که یافته‌های این پژوهش تازه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا هم راه‌های درمانی برای گسترش سرطان به سایر نقاط بدن بیابند و هم اینکه میزان پخش این بیماری را در نقاط مختلف بدن اندازه‌گیری کنند.

در هنگام رشد تومور، سلول‌های سرطانی می‌توانند از منبع اصلی جدا شده و توسط دستگاه گردش خون یا دستگاه لنفاوی به بقیه نقاط بدن سرایت کنند. این روش گسترش سرطان، متاستاز نام دارد.

محققان با آزمایش سلول‌های سرطانی پستان و ریه، ژنی به نام MARK4 را شناسایی کردند که به سلول سرطانی این قابلیت را می‌دهد که از تومور اصلی جدا شده و در بدن به حرکت درآید.

دکتر جاستین استبینگ، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله که در دانشکده جراحی و سرطان کالج امپریال تدریس می‌کند می‌گوید وقتی سلول‌های سرطانی در بدن گسترش می‌یابند، درمان بسیار سخت می‌شود: «قابلیت گسترش سرطان در بدن تاثیر بسزایی در بقای بیمار دارد. هر چند در حال حاضر ما در مورد نحوه و دلیل گسترش برخی از سرطان‌ها در بدن چیز زیادی نمی‌دانیم. این تحقیق می‌تواند کمک بزرگی به فهم این فرآیند کند.»

محققان با آزمایش سلول‌های سرطانی پستان و ریه، ژنی به نام MARK4 را شناسایی کردند که به سلول سرطانی این قابلیت را می‌دهد که از تومور اصلی جدا شده و در بدن به حرکت درآید. این سلول‌ها می‌تواند با گردش خون یا دستگاه لنفاوی به مغز یا کبد سرایت کنند. البته دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چطور پروتئین موجود در ژن MARK4 این قابلیت را به سلول‌های سرطانی می‌دهد. یک نظریه این است که این پروتئین «داربست»های سلولی را شل می‌کند و به این ترتیب سلول سرطانی آزاد می‌شود.

محققان همچنین دریافتند که مولکولی به نام miR-515-5p می‌تواند جلوی فعالیت ژن MARK4 را بگیرد و آن را از کار بیاندازد. از کار افتادن این پروتئین به معنای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی است. پس از تایید این نظریه بر روی موش‌های آزمایشگاهی، محققان موفق شدند که رابطه معکوس این دو را هم در سلول‌های سرطانی انسانی هم نشان دهند. آمارها می‌گوید که بیمارانی که میزان پروتئین MARK4 در آنها زیاد و میزان miR-515-5p کمی داشتند، کمتر از بقیه بخت درمان سرطان را داشته‌اند.

در حال حاضر محققان به دنبال این هستند که آيا می‌توانند دارویی بسازند که ژن MARK4 را هدف بگیرد و آن را از کار بیاندازد. همینطور آنها می‌خواهند بفهمند که آیا با استفاده از مشخصات این ژن می‌توان فهمید که آیا سرطان در بدن بیمار گسترش پیدا خواهد کرد یا نه.

XS
SM
MD
LG