لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

سلطانیه: ماموریتم در آژانس به زودی پایان می‌یابد


علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌ خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس گفته است که یکم سپتامبر (۱۰ شهریور) ماموریتش در آژانس به پایان می‌رسد. تهران هنوز به طور رسمی جانشین سلطانیه را اعلام نکرده است.

به گزارش رویترز علی‌اصغر سطلانیه در پاسخ به این خبرگزاری گفت: «تایید می‌کنم که ماموریت و کار من در یکم سپتامبر به پایان می‌رسد.»

سلطانیه در ادامه گفت: «مفتخرم که به کشورم خدمت کردم و از اعتماد آنها قدردانم و برای خدمت به کشورم بازمی‌گردم.»



علی‌اصغر سلطانیه متولد ۱۳۲۹ در تهران و فارغ‌التحصیل فیزیک اتمی از دانشگاه ایالتی یوتای آمریکاست. وی در سال ۱۳۸۴ برای دومین بار به نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصوب شد.

از دیگر پست‌های سلطانیه نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در ژنو، معاونت اداره کل سیاسی وزارت امورخارجه و معاونت سازمان انرژی اتمی بوده است.

تغییر نمایندگی‌ ایران در آژانس، یکی دیگر از رشته تغییراتی است که پس از روی کار آمدن حسن روحانی در تیم هسته‌ای و دیپلماتیک ایران صورت می‌گیرد.

در حالی که محمدجواد ظریف، سکان وزارت خارجه را در دست گرفته و احتمال می‌رود مذاکرات اتمی در این وزاتخانه پیگیری شود، حسن روحانی علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین را بار دیگر به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب کرد.

یک دیپلمات غربی در آژانس که رویترز نامی از وی نبرده گفته است که سلطانیه به عنوان «چهره» دولت قبلی در آژانس تلقی می‌شد و اگر رئیس جمهور ایران «به دنبال پویایی تازه‌ای باشد چه بسا به یک چهره جدید نیاز دارد.»

رویترز می‌نویسد هرمان ناکارتس بازرس ارشد آژانس هم که طرف مذاکره با سلطانیه بود ماه آینده میلادی بازنشسته می‌شود که این به معنای تغییر سرتیم‌ مذاکره‌کنندگان دو طرف است.

یک دیپلمات اروپایی با گرم و دوستانه خواندن روابط سلطانیه با مقام‌های آژانس او را «دیپلماتی متبحر و آگاه» توصیف کرده است.

ایران به طور موازی با آژانس و گروه ۱+۵ در مورد برنامه هسته‌ای خود گفت‌وگو می‌کند. گفت‌وگوهای ایران با آژانس که هنوز به نتیجه‌ نرسیده مبنایی برای مذاکره سیاسی با شش قدرت جهانی است.
XS
SM
MD
LG