لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۵

دستور جدید بیژن نامدار زنگنه برای توسعه پارس جنوبی


 بیژن نامدار زنگنه نخستین سفر کاری خود را با پارس جنوبی آغاز کرد
بیژن نامدار زنگنه نخستین سفر کاری خود را با پارس جنوبی آغاز کرد
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اولین ماموریت کاری خود را به بازرسی از فازهای تحت توسعه پارس جنوبی اختصاص داده و دستور جدیدی برای نحوه پیشبرد این فازها صادر کرده است.

وزیر نفت دولت حسن روحانی در جریان بازدید از فاز ۱۲ که بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی است از بسیج کلیه امکانات برای تکمیل پنج فاز این میدان خبر داد و اعلام کرد که سایر فازهای جدید پس از بهره برداری از فازهای یاد شده در اولویت بعدی بهره برداری قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،‌ زنگنه پنجشنبه ۳۱ مرداد از طرح توسعه فاز ۱۲ این میدان مشترک که توسط کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی در حال اجراست بازدید کرد و دستور داد که اولویت و تمرکز ویژه بر تکمیل فازهای ۱۲ ، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ صورت بگیرد و تمامی ظرفیت‌ها در جهت بهره‌برداری به موقع از این طرح‌ها بسیج شود.

فازهای نام برده شده هم‌اکنون بیشتر از فازهای دیگر تحت توسعه پارس جنوبی توسعه یافته‌اند، به طوری که پیشرفت فاز ۱۲ با گذشت ۶۱ ماه از شروع توسعه آن حدود ۹۲ درصد، فازهای ۱۵ و۱۶ باگذشت ۷۳ ماه حدود ۹۲ درصد، همچنین پیشرفت فازهای ۱۷ و ۱۸ با گذشت ۷۳ ماه حدود ۸۲ درصد بوده است.

دولت احمدی‌نژاد در اسفند سال ۱۳۸۷ فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی را بصورت ناقص افتتاح کرد و تاکنون برای توسعه فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی ۴۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، بدون اینکه حتی یک فاز جدید پارس جنوبی افتتاح شود.

درهمین حال کلیه فازها به شرکت‌های داخلی واگذار شده و تنها فاز ۱۱ پارس جنوبی تا ابتدای سال جاری در دست شرکت سی.ان.پی.سی چین بود که فروردین ۹۲ قرارداد این فاز نیز بدون هیچ پیشرفتی لغو شد.

به غیر از پنج فازی که وزیر جدید نفت ایران به عنوان اولویت خود تعریف کرده، بقیه فازها که ۳۸ ماه از شروع توسعه آنها می‌گذرد از ۵۰ تا ۶۴ درصد پیشرفت داشته‌اند.

رستم قاسمی وزیر نفت سابق ایران اوایل تیرماه اعلام کرد که تاکنون برای فازهای ۱۱ تا ۲۴ حدود ۴۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و حدود ۳۰ میلیارد دلار دیگر نیز برای تکمیل این فازها مورد نیاز است، موضوعی که با واکنش اکبر ترکان مشاور حسن روحانی مواجه شد و گفت که کل هزینه تکمیل این فازها حتی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده بود.

زنگنه در جریان بازدید خود از پارس جنوبی گفت که مردم منتظرند تا نتیجه عملکرد در پارس جنوبی را با تولید گاز و بهره‌برداری موثر از منابع موجود در آن به طور ملموس مشاهده کنند.

افت صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه

غلامحسین خواجه‌علی، مدیرعامل سابق بزرگترین پیمانکار شاغل در پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی، ۱۱ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود که «برای نجات پارس جنوبی باید تحریم‌ها برداشته شود و در این شرایط هیچ فازی به تولید گاز نمی‌رسد».

آقای خواجه‌علی در ادامه گفت که «شرکت ملی نفت ایران به پیمانکاران روپیه و یوان می‌دهد و این در حالی است که با این نوع ارزها نمی‌توان کالا و تجهیزات وارد فازهای پارس جنوبی کرد».

در پی تحریم‌های بانکی و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا، ایران با مشکل صادرات و دریافت پول نفت مواجه شده است. هم‌اکنون هر کشوری فقط مجاز است که پول نفت وارداتی از ایران را با ارز محلی خود به حساب بانکی در داخل همان کشور واریز کند و ایران فقط مجاز است از این پول برای خرید اقلام مشخصی از همان کشور استفاده کند.

علاوه بر این، صادرات نفت ایران نیز طی دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه حدود ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که در سال ۲۰۱۲ به ۱٫۲ میلیون بشکه افت کرد. خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۳۱ مرداد گزارش داد که متوسط صادرات نفت ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۳ با کاهشی ۲۰ درصدی به ۹۶۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.
XS
SM
MD
LG