لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

عاملان حملات بارسلون «در تدارک حملاتی بزرگ به بناهای تاریخی بودند»


محمد حولی شملال ۲۱ ساله یکی از چهار مظنون حملات اخیر
محمد حولی شملال ۲۱ ساله یکی از چهار مظنون حملات اخیر

یکی از مظنونان حملات هفته گذشته در شهر بارسلون اسپانیا اقرار کرد که تیم آنها قصد داشته در بناهای تاریخی این کشور حمله‌های بزرگ‌تری انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد حولی شملال ۲۱ ساله یکی از چهار مظنون حملات اخیر به قاضی اسپانیایی گفت که از برنامه حمله‌ها از دو ماه پیش باخبر بوده است.

در حمله‌ای که روز پنج‌شنبه هفته گذشته در بولوار لاس رامبلاس بارسلون توسط خودروی ون صورت گرفت، ۱۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

حدود هشت ساعت پس از آن نیز، حمله مشابهی در شهر ساحلی کامبریلس رخ داد که یک نفر کشته برجای گذاشت. پلیس پنج مهاجم را که برخی از آنها جلیقه انفجاری قلابی بر تن داشتند به ضرب گلوله کشت.

این چهار نفر که دادگاهی شده‌اند، تنها مظنونانی هستند که از حمله مرگبار خود در بارسلون جان سالم به‌ در برده‌اند.

در پایان جلسه دادگاه روز سه‌شنبه، محمد حولی شملال به همراه دریس اوکبیر ۲۷ ساله با اتهامات مربوط به فعالیت‌های تروریستی به بازداشتگاه منتقل شدند.

با این حال سومین فرد که خودروی وی در حمله شهر ساحلی کامبریلس مورد استفاده قرار گرفت به دلیل نبود شواهد کافی به‌صورت مشروط آزاد شد.

قاضی اعلام کرده در طول سه روز درباره مظنون چهارم که از مغازه او مردم به خارج زنگ می‌زدند، تصمیم خواهد گرفت.

قاضی با خواست دادستان که خواستار وارد کردن اتهامات تروریستی به همه این چهار نفر شده بود، مخالفت کرده است.

محمد حولی شملال که اسپانیایی است، به قاضی گفت که اعضای گروه در تدارک حمله‌ای بزرگ‌تر با استفاده از بمب به بناهای تاریخی بودند. به گفته وی امام جماعتی که در این گروه عضو بوده، قصد داشت حمله انتحاری انجام دهد.

کارآگاهان اسپانیایی می‌گویند در خانه تیمی مهاجمان که کارگاه بمب‌سازی در آن قرار داشت، ۱۲ نفر رفت و‌ آمد داشته‌اند که یکی از آنها امام جماعت بوده است.

تحقیقات در مورد نقش عبدالباقی السعدی امام جماعت شهر کوچک ریپول در دامنه کوه‌های پیرنه در جریان است. گفته شده که او بسیاری از جوانان محل را به گرایش‌های افراطی از اسلام سوق داده است. گفته می‌شود این امام جماعت در انفجار کارگاه بمب‌سازی کشته شده است. محمد حولی شملال هنگام انفجار، در ایوان خانه بوده و مجروح شده است.

پلیس اسپانیا روز یک‌شنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد موفق به کشف ۱۲۰ کپسول گاز در کارگاه ساخت بمب عاملان حملات اخیر در اسپانیا شده است.

رئیس پلیس منطقه‌ای بارسلون همچنین فاش ساخت که اثر آستون پروکسید، که ماده منفجره بسیار قوی است در خانه مظنونان در شهر آلکانار در ۲۰۰ کیلومتری بارسلون پیدا شده است.

به گفته پلیس اسپانیا، یک روز پیش از حملات پنج‌شنبه، کارگاه بمب‌سازی آنها به علت حادثه‌ای منفجر می‌شود؛ بدین ترتیب مهاجمان تصمیم می‌گیرند به جای بمب با خودرو عملیات خود را انجام دهند که به حمله بولوار لاس رامبلاس بارسلون منتهی شد.

XS
SM
MD
LG